Ecommerce

E-mail marketing w branży e-commerce

E-commerce

Codziennie na całym świecie wysyłanych jest ponad 300 miliardów e-maili. I choć w przeważającej mierze są to wiadomości dotyczące naszej sfery prywatnej lub zawodowej, pewien odsetek z nich stanowią te o przeznaczeniu marketingowym. Dzięki temu, że poczta elektroniczna stała się nieodłącznym towarzyszem każdego człowieka, e-mail marketing to jeden z najlepszych sposobów na promocję e-commerce oraz budowanie trwałych relacji z klientami. Trzeba jednak wiedzieć, jak dobrze go wykorzystać, aby zachęcić, a nie zniechęcić konsumentów. Czym jest e-mail marketing i jak za jego pomocą wypromować sklep internetowy? Zachęcamy do przeczytania artykułu!

E-mail marketing – co to takiego?

Jeśli zastanawiasz się, gdzie sprzedawać w internecie, to e-mail marketing dla sklepów internetowych jest jedną z form promocji firmy, która wykorzystuje potencjał poczty elektronicznej. Polega ona na wysyłaniu dedykowanych wiadomości do bazy mailingowej, składającej się z klientów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie e-maili z danego sklepu internetowego. Wiadomości te mogą pełnić różną funkcję:

  • handlową,
  • informacyjną,
  • reklamową.

Cel jest jednak jeden: utrzymywać stały kontakt z klientem poprzez budowanie trwałej i zaufanej relacji. Za pomocą e-mail marketingu sprzedawcy sklepów internetowych mogą reklamować swoją firmę oraz produkty, informować o nowościach czy rozwoju marki, jak również oferować specjalne promocje, a także akcje dla stałych klientów.

E-mail marketing, e-commerce. Dlaczego warto?

Przeważająca większość ludzi chociaż raz dziennie sprawdza pocztę elektroniczną. Czekające na niej wiadomości zazwyczaj więc nie pozostają niezauważone. Dlatego też skuteczny mailing jest uznawany za jeden z najlepszych sposobów na dotarcie do potencjalnego klienta oraz zbudowanie relacji. Co więcej, za jego pomocą można zwiększyć rozpoznawalność marki oraz poprawić wyniki i efekty sprzedaży w sklepie internetowym. Aby w pełni zrozumieć potencjał drzemiący w tym rodzaju marketingu, warto przyjrzeć się zaletom, jakie ze sobą niesie.

Dlaczego warto wdrażać email marketing w sklepie internetowym?

  • Zwiększenie zaangażowania potencjalnych klientów, dzięki personalizacji przekazu i jego formy,
  • Mobilizacja subskrybentów do aktywności, poprzez dostarczanie treści bogatych w odnośniki zewnętrzne (przycisk CTA),
  • Generowanie ruchu na stronie internetowej sklepu,
  • Pozyskiwanie informacji na temat swoich subskrybentów,
  • Budowanie bazy klientów,
  • Tworzenie wizerunku firmy.

Ogromną zaletą e-mail marketingu jest możliwość stałego monitorowania skuteczności wprowadzanych działań. Jednocześnie cały proces wiąże się z niskimi kosztami.

Kampanie e-mail marketing. Jakie wyróżniamy rodzaje wiadomości?

Jednym z głównych walorów kampanii mailingowych jest możliwość dostosowania przekazu do klientów sklepu. W zależności od celu, jaki chce osiągnąć właściciel, wiadomość e-mail może przyjąć kilka różnych form:

  • E-mail powitalny – to wiadomość wysyłana do nowych klientów, którzy właśnie dołączyli do grupy zaangażowanej w działania marki. Jego celem jest zbudowanie dobrego pierwszego wrażenia. Najczęściej przyjmuje formę potwierdzenia subskrypcji lub założenia konta na stronie.
  • Newsletter – wiadomości w formie newslettera to jedna z najczęściej praktykowanych technik utrzymywania relacji z klientem. Za ich pomocą można zaprezentować aktualną lub nadchodzącą ofertę sklepu internetowego.
  • E-mail informacyjny – ten rodzaj wiadomości e-mail to z kolei sposób, w który marka może przekazać klientom przydatne informacje na temat działalności, rozwoju czy zmian zachodzących w firmie.
  • E-mail promocyjny – wysyłanie wiadomości promocyjnych ma zachęcić subskrybentów do zakupów internetowych. Aby to zrobić, sklepy internetowe często decydują się na zaproponowanie oferty specjalnej w postaci rabatu czy dedykowanej promocji. E-mail promocyjny to też sposób na poinformowanie klientów o sezonowych wyprzedażach czy obniżkach cen.
  • E-mail transakcyjny – ten rodzaj e-maili jest wysyłany przez dany e-commerce do klienta w trakcie dokonywania przez niego zakupu. Informuje on o etapach, na jakich obecnie znajduje się zamówienie. Przy okazji marka może zachęcić do założenia konta czy obserwowania w mediach społecznościowych. Transakcyjne wiadomości e-mail mogą też zachęcać klienta do dokończenia zakupu, jeżeli zdecydował się on na porzucenie koszyka.
  • E-mail ponownego zaangażowania – wiadomość nawołująca subskrybenta do ponownego zaangażowania jest wysyłana wtedy, kiedy dany użytkownik nie wykazuje aktywności przez długi czas.
  • Personalizowane wiadomości e-mail – w e-mail marketingu bardzo ważne są personalizowane wiadomości, które trafiają wyłącznie do dedykowanej grupy mailingowej. W ten sposób można pokazać zaangażowanie firmy, choćby poprzez złożenie życzeń w dniu urodzin danego subskrybenta.
  • Ankiety i oceny – ostatnia grupa wiadomości to ankiety i oceny, które zachęcają usługobiorców do podzielenia się opinią na temat zakupionych produktów czy całego procesu zakupów w sklepie online.

E-mail marketing w sklepie internetowym. Jak prowadzić?

Skuteczny e-mail marketing niewątpliwie może przyczynić się do sukcesu e-commerce. Osiągnięcie tego wymaga zastosowania pewnych sprawdzonych praktyk, które sprawią, że każda wiadomość będzie spójna i dobrze zaprojektowana – zaczynając od tematu wiadomości, poprzez powitanie i rozwinięcie treści, kończąc na stopce kontaktowej. Zachęci to klienta do zapoznania się z treścią, niechybnie oddalając moment, w którym to zdecyduje się on umieścić e-mail w koszu bez czytania.

Temat i treść wiadomości e-mail

W pierwszej kolejności warto pamiętać o tym, że to temat e-maila bywa elementem decydującym o zainteresowaniu klienta. Aby przekonać go do otwarcia wiadomości, trzeba więc wykazać się kreatywnością, jednocześnie używając zrozumiałego języka. W przypadku tematu dobrze sprawdzają się też wykrzykniki czy emotikony, a poprzez zastosowanie bezpośredniego zwrotu do odbiorcy (np. z imienia) można zyskać jego uwagę. Jeżeli chodzi o treść wiadomości e-mail, powinna ona zawierać ciekawe i przydatne informacje. Nie warto jednak stawiać wyłącznie na suchy tekst, urozmaicając go dodatkowymi treściami graficznymi.

Częstotliwość wysyłania wiadomości do klientów

Właściciele e-commerce często zadają sobie pytanie, z jaką częstotliwością powinni wysyłać maile do swoich klientów. Zbyt częste wiadomości mogą bowiem skłonić użytkownika do rezygnacji z subskrypcji. Z kolei za rzadki kontakt może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, jeżeli chodzi o budowanie relacji. Standardowo przyjmuje się, że firma powinna wysyłać ok. 5 wiadomości tygodniowo. Wszystko jednak zależy od tego, czy ma ona swoim klientom do przekazania istotne informacje – wysyłanie nieprzemyślanych treści zazwyczaj spotyka się z negatywnym odbiorem. Istotne jest również to, aby e-maile były czytelne także na urządzeniach mobilnych.

Systematyczna kontrola skuteczności kampanii mailowych

E-mail marketingu w e-commerce wymaga bieżącej analizy i kontroli danych marketingowych. Tylko wtedy sklep internetowy jest w stanie określić skuteczność prowadzonych kampanii. To właśnie te wyniki pozwalają ulepszyć wdrażaną strategię marketingową w firmie. Wypróbuj i Ty!

Email marketing – zamień nowych subskrybentów w powracających klientów!

Współczesne przedsiębiorstwa chętnie wykorzystują potencjał poczty elektronicznej do pozyskiwania nowych klientów i angażowania ich w działania marki. Aby nie pozostać w tyle, warto więc przemyśleć wdrożenie e-mail marketingu, aby móc pozostawać w stałym kontakcie z usługobiorcami. Dla uzyskania lepszej skuteczności można też postawić na zsynchronizowanie kampanii e-mail z SMS! Dzięki temu właściciele e-commerce mogą mieć pewność, że żadna wiadomość nie umknie ich subskrybentom! W końcu dobrze poinformowani klienci to… aktywni klienci!

Może Ci się spodobać