Ecommerce

Najważniejsze zalety branży e-commerce

Zakupy online

Myślisz o rozpoczęciu działalności na rynku e-commerce? Znakomicie! To właściwy moment, aby wejść w handel elektroniczny. Eksperci spodziewają się, że globalnie sprzedaż detaliczna w e-commerce wzrośnie w 2021 do 4.8 biliona dolarów. Handel elektroniczny rozwija się tak szybko, że oczekuje się, że będzie obsługiwał oszałamiającą liczbę ponad 2 miliardów klientów. W Polskim e-commerce także odnotowano w zeszłym roku znaczące wzrosty. Według danych platformy Shoper, liczba transakcji obsłużonych przez sklepy internetowe w 2020 roku wzrosła w większości sektorów o ponad 70% (od 36% do nawet 158%, zależnie od branży). Do tych wzrostów przyczyniła się niewątpliwie pandemia i związane z nią ograniczenia w handlu stacjonarnym. Jest to więc unikalny moment na założenie e-sklepu, w którym zapotrzebowanie na usługi e-commerce jest większe niż kiedykolwiek. Oczywiście z handlu elektronicznego płynie znacznie więcej korzyści, niezwiązanych z doraźną sytuacją.

Dlaczego warto założyć sklep internetowy? – Zalety handlu elektronicznego

  • niskie koszty początkowe i bieżące – jedną z zalet e-commerce jest niższy koszt rozpoczęcia działalności. Fizyczne sklepy detaliczne muszą płacić duże pieniądze za wynajęcie pomieszczeń, przy czym koszt ten zależny jest od lokalizacji i w dużym stopniu proporcjonalny do liczby potencjalnych klientów (na przykład w centrach miast czy popularnych galeriach handlowych). Mają również wiele kosztów początkowych, takich jak szyldy, meble, zapasy towaru, urządzenia do obsługi sprzedaży itp. A trzeba jeszcze zatrudniać pracowników do obsługi i prowadzenia każdego ze sklepu (i znów stawki są wyższe tam, gdzie można spodziewać się większych przychodów – na przykład w dużych miastach). Koszty uruchomienia e-sklepu są dużo niższe: wymagana jest tylko przestrzeń magazynowa, która może mieścić się gdziekolwiek (inna opcja to nawiązanie współpracy z firmą logistyczną i skorzystanie z jej magazynu. Taka usługa to na przykład InPost Fulfillment), potrzeba też mniej pracowników, z których część może pracować zdalnie. A jeżeli sklep działa w modelu dropshipping, to nie musi nawet inwestować w zapasy towarów i potrzebuje tylko zapłacić za hosting i oprogramowanie e-sklepu. Branding też jest nieco tańszy w przypadku e-commerce, bo trzeba zapłacić za projekt graficzny, ale już nie za jego fizyczne reprezentacje (szyldy, malowanie wnętrz itp.) Generalnie regularne wydatki na prowadzenie handlu internetowego są znacznie niższe, co jest jedną z głównych korzyści z e-commerce, szczególnie dla nowych przedsiębiorców.
  • handel 24 godziny na dobę – istotną zaletą handlu elektronicznego jest to, że sklepy internetowe są otwarte 24 godziny na dobę. Natomiast większość sklepów stacjonarnych jest czynna od 9:00 do 21:00, co daje sprzedaży internetowej przewagę nad konkurencją. Dzięki reklamom w mediach społecznościowych można przyciągnąć klienta o 23:00 lub o 4:00, szczególnie jeśli sklep ma klientów w różnych strefach czasowych. Będąc dostępnym o każdej porze, e-sklep może przyciągnąć klientów, którzy kupowaliby produkt w sklepach, gdyby te były otwarte, jak również tych, którzy nie pracują w standardowych godzinach lub są zbyt zajęci, aby wpaść do sklepu i coś kupić. Nie trzeba przy tym mieć pracowników na nocnej zmianie, żeby obsłużyć klientów robiących zakupy po zmroku. Trzeba tylko zautomatyzować systemy zamówień, aby klienci otrzymywali wiadomość e-mail z potwierdzeniem zamówienia, aby zapewnić im spokój. A to robi praktycznie każda platforma sprzedażowa czy oprogramowanie sklepów internetowych. Badania opinii pokazują też, że możliwość korzystania ze sklepu internetowego o każdej porze dnia i nocy jest jedną z głównych zalet e-commerce w oczach kupujących: w badaniach przeprowadzonych przez Gemius w 2020 roku ponad 80% internautów kupujących online wskazało, że dostępność 24/7 motywuje ich do zamawiania produktów z e-sklepów.
  • możliwość przetwarzania dużej liczby zamówień – to duży plus sprzedaży przez Internet. W sklepach detalicznych długie kolejki mogą zniechęcić ludzi do kupowania. W sklepach internetowych nie ma konieczności oczekiwania na dokonanie płatności i sfinalizowanie transakcji niezależnie od liczby kupujących. Klient może składać zamówienia w dogodnym dla niego czasie i tempie bez opóźnień, co pozwala przyjąć dużą liczbę zamówień. Aczkolwiek problemem może być czas oczekiwania i braki w zaopatrzeniu, jeżeli e-sklep nie przygotuje się należycie na przykład na świąteczny pik sprzedażowy. Mimo wszystko kontrolowanie zapasów magazynowych jest prostsze niż w przypadku sklepów stacjonarnych. Tymi problemami można się w ogóle nie przejmować, jeżeli sklep działa w modelu fulfillment. W tej sytuacji obsługą zamówienia zajmuje się zewnętrzna firma logistyczna, która wysyła towar bezpośrednio do klienta. E-sklep w tym modelu nie musi w ogóle fizycznie posiadać na stanie towaru do sprzedaży.
  • skalowalność – uroki sprzedaży za pośrednictwem Internetu. Jedną z zalet handlu za pośrednictwem Internetu jest łatwość skalowania sklepu. W tradycyjnych sklepach może być trudno rozwijać linie produktów lub dodawać więcej kasjerów przyjmujących płatności, ze względu na ograniczoną przestrzeń. Aby zwiększyć skalę działalności, trzeba znaleźć nowy lokal albo chociaż miejsce w dotychczasowym, co zwykle wymaga remontu. A nie zawsze da się to zrobić od ręki, na przykład ze względu na trwającą umowę najmu. W e-commerce łatwiej jest zarządzać posiadaną przestrzenią, można mieć kilka magazynów (co nieznacznie tylko komplikuje zarządzanie inwentarzem), a i koszty najmu powierzchni magazynowych są zwykle niższe. Można też skorzystać z usług typu fulfillment, w których magazynowanie i wysyłką towarów zajmuje się firma zewnętrzna. Dzięki temu można śmiało zwiększać budżet reklamowy kiedy ludzie klikają i kupują, nie martwiąc się zbytnio o nadążanie za popytem.

E-commerce – wady i zalety – sprzedaż międzynarodowa

Następne na liście korzyści z e-commerce jest to, że handel elektroniczny pozwala nowej marce łatwo sprzedawać produkty klientom na całym świecie. Wielu krajowych sprzedawców sprzedaje towary z Chiń poprzez model dropshipping (to znaczy: zamawiasz u polskiego sprzedawcy, ale towary wysyłane są z Chin po złożeniu zamówienia). Jednak na dłuższą metę kluczem do sukcesu jest sprzedawanie swojego towaru za granicę. Sprzedaż na całym świecie to wielkie osiągnięcie, ponieważ pozwala budować markę znacznie szybciej, znacząco rozszerza rynek zbytu i umożliwia zyski nieosiągalne na rynku lokalnym. Zbudowanie pozycji umożliwiającej ekspansję na rynki zagraniczne w handlu stacjonarnym trwa latami. W e-commerce można to robić od razu, korzystając na osiągalności lokalnych produktów niedostępnych za granicą, czy na różnicach w koszcie usług, pracowników czy produkcji. Handel międzynarodowy ma jednak również swoje ograniczenia. Często problemem jest długi czas wysyłki towaru, jak również trudności formalne i nieprzewidziane koszty w postaci cła czy lokalnych podatków.

Plusy sklepu internetowego – tańsi pracownicy

Jedną z zalet handlu elektronicznego jest to, że zatrudnianie pracowników jest często tańsze niż w handlu tradycyjnym, zwłaszcza że, jak wspomniano wcześniej, można zatrudniać ich z dowolnego miejsca na świecie. Firmy e-handlowe potrzebują mniej pracowników niż sklepy stacjonarne, szczególnie na początku działalności, kiedy często właściciel może poradzić sobie z obsługą sprzedaży sam. Mniej pracowników potrzeba także dlatego, że mimo iż sklep otwarty jest 24/7 to fizyczną pracę w magazynie można wykonać w ciągu jednej zmiany. Można założyć sklep w małym miasteczku i/lub na prowincji gdzie pensje są niższe, a mimo to sprzedawać zasobnej wielkomiejskiej klienteli. Można mieć wtedy atrakcyjne (na lokalnym rynku) płace przyciągające lepszych pracowników. Można też zlecić pracę wirtualnym asystentom w krajach, w których koszty pracy są niższe.

Korzyści z e-commerce – prezentacja bestsellerów

Dlaczego sklep internetowy chce, aby klienci kupowali bestsellery? Ponieważ są one sprawdzone. Inni klienci już je kupili i byli zadowoleni z zakupów. Wyświetlanie bestsellerów na stronie głównej czy w reklamach ułatwia prezentowanie tych produktów klientom. Chociaż można zaprojektować sklep stacjonarny tak, żeby skłonić klientów do zakupu konkretnych produktów poprzez aranżację wnętrza, łatwiej jest to zrobić w sklepie internetowym. Podobnie zaprezentować można klientom nowe produkty, uwzględniając je w reklamach typu upsell, mailingu marketingowym, retargetingu itp. Na wybory zakupowe klienta w sklepie internetowym można też wpłynąć dołączając dobre zdjęcia i opisy produktu.

Handel przez Internet sprzyja spontanicznym zakupom

Inną korzyścią związaną z e-commerce jest możliwość korzystania na zakupach dokonywanych pod wpływem impulsu, ponieważ kupujący online są bardziej skłonni do spontanicznych decyzji. Atrakcyjne fotografie produktu, z żywymi kolorami lub nawiązujące do emocji pomagają tworzyć reklamy, które zachęcają do zakupów impulsywnych. Można także stosować szereg strategii kreowania niedoboru, takich jak liczniki czasu lub prezentowanie ograniczonych ilości, aby zachęcić klienta do zakupów. Do prowokowania spontanicznych zakupów sprawdzają się też produkty limitowane. Ponieważ klienci impulsywni są bardziej zainteresowani relacjami społecznymi i swoim wizerunkiem, mogą kupować, aby pochwalić się, że otrzymali najnowszy produkt przed innymi.

Zalety e-sklepów – dostęp do danych o kupujących

Jedną z największych zalet e-commerce jest to, że można łatwo uzyskać dostęp do danych klientów do analizy. Większość ludzi czuje się nieswojo, podając adresy e-mail lub kody pocztowe sprzedawcom detalicznym. W e-commerce podawanie danych takich jak imię i nazwisko klienta, adres pocztowy, adres e-mail i numer telefonu jest naturalne. E-sklep uzyskuje w ten sposób co najmniej trzy różne sposoby komunikowania się z klientem i budowania z nim relacji. Klientów można też prosić o wypełnianie ankiet marketingowych i udostępnienie innych danych. Jeśli klient utworzy konto, e-sklep może uzyskać jeszcze więcej informacji o nim, które pozwolą udoskonalić usługi. Kontaktując się z klientami w Unii Europejskiej trzeba jednak uważać na przepisy RODO.

Sklep internetowy = spersonalizowane doświadczenie online

Personalizacja strony internetowej może pomóc w usprawnieniu zakupów online. Jedną z największych zalet sklepów internetowych jest możliwość tworzenia spersonalizowanych stron docelowych dla różnych odbiorców. Może to zachęcić klienta do zakupu bez większego dodatkowego wysiłku ze strony sprzedawcy. Można również spersonalizować doświadczenie, które zapewnia kampania marketingu e-mailowego. Listy mailingowe można podzielić na podstawie dokonanych wcześniej zakupów, lokalizacji, a nawet kwot wydanych przez klienta. Inną z popularnych strategii jest retargeting klientów, którzy odwiedzili już dany sklep internetowy, poprzez pokazywanie im reklam produktu, który dodali do koszyka, ale nie sfinalizowali transakcji. Jeśli klient loguje się w sklepie internetowym, może otrzymać spersonalizowany komunikat powitalny. Pakiety produktów mogą pomóc klientowi w kupieniu większej ilości produktów za lepszą cenę, zwiększając średnią wartość zamówienia. Możesz także korzystać z personalizacji strategii upsell na podstawie tego, na co klient patrzył lub co może mu się spodobać (co można ocenić na podstawie jego zachowań zakupowych).

Zalety e-commerce – łatwy retargeting i remarketing

Retargeting w działalności online jest bardzo łatwy, co czyni z niego jedną z najbardziej dochodowych usług w handlu elektronicznym. Korzystając z usług takich jak Facebook Pixel, można wyświetlać reklamy potencjalnym klientom w ich kanałach na Facebooku i w innych zakątkach Internetu. Sklep e-commerce może kierować reklamy do osób, które dodały produkty do koszyka, ale porzuciły go i nie dokonały zakupy, albo do osób, które odwiedziły post na blogu firmy, ale nie dokonały zakupów. Można łatwo zbierać adresy e-mail za pomocą różnych narzędzi na stronie sklepu i kontynuować marketing skierowany do klientów po opuszczeniu przez nich strony internetowej.

Organiczny wzrost na rynku e-commerce dzięki tworzeniu treści

Działając na rynku e-commerce można zwiększyć ruch organiczny i sprzedaż dzięki tzw. e-commerce blogging. Od tworzenia filmików na YouTube po pisanie treści na blogu, e-sklep może zwiększyć ruch i sprzedaż bez konieczności wydawania większych pieniędzy. Można w ten sposób nie tylko pozyskiwać ruch w naturalny sposób poprzez tworzenie treści, ale także zarabiać na tych klientach dzięki reklamom retargetingowym. Sprzedawca detaliczny musiałby kierować reklamy do swoich klientów, aby zachęcić ich do odwiedzin lub upewnić się, że znajduje się w obszarze o dużym natężeniu ruchu (i droższym czynszu), aby przyciągnąć więcej kupujących.

Handel przez Internet jest atrakcyjny dla introwertyków

Niektórzy ludzie boją się wejść do zwykłego sklepu, ponieważ zmuszeni byliby do interakcji z jego pracownikami. Niezależnie od tego, czy dowiadują się o promocji czy zadają pytania o produkt, niektórzy kupujący mogą preferować zakupy online, ponieważ są one nieco mniej inwazyjne. Jest to jedną z mniej znanych zalet e-commerce. E-sklep może nadal utrzymywać kontakt z klientem korzystając z usługi czatu na żywo, korespondencji e-mail, czy wiadomości na Facebooku, a kiedy pracowników nie ma pod ręką chatbot może skierować klienta do stron z odpowiednimi informacjami.

Może Ci się spodobać