Ecommerce

3 największe wady zakupów online

Zakupy online

Z roku na rok sprzedaż internetowa cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród klientów, którzy preferują zapełnianie wirtualnych koszyków. Stąd też coraz więcej osób kupuje online. Z pewnością jest to wygodne i szybkie rozwiązanie, które przynosi wymierne korzyści zarówno dla klientów, jak i sprzedających. Czy zawsze jest tak kolorowo? Sprawdź, jakie są 3 największe wady robienia zakupów przez Internet!

Dlaczego zakupy internetowe są tak popularne?

Internetowy shopping to obecnie jedna z najchętniej wybieranych dróg rozwijania działalności. Na jej korzyść przemawia potencjał Internetu, który umożliwia realizacje zakupów online na skalę globalną. Dzięki budowanym zasięgom, możliwości zastosowania wielu kanałów sprzedaży oraz różnorodnych form reklamy i promocji, sklepy internetowe mają ogromną przewagę nad swoimi tradycyjnymi odpowiednikami. Ten punkt widzenia należy jednak do sprzedawców. Jak zatem postrzegają je potencjalni klienci i co według nich przemawia za korzyścią e-sklepu?

Zalety zakupów online

Coroczne badania dla rynku e-commerce przeprowadzane przez Gemius wyraźnie pokazują, że zainteresowanie internetowymi zakupami systematycznie wzrasta. Według pozyskanych z raportu informacji już przeszło 70 proc. internautów robi zakupy online. Dla porównania rok wcześniej ich odsetek był aż o 11 proc. mniejszy. W dużej mierze na obecną sytuację sklepów internetowych miała (i w dalszym ciągu ma!) wpływ pandemia koronawirusa. Jednak czynników, dla których coraz więcej osób decyduje się porzucić tradycyjną formę zakupów na rzecz internetowego shoppingu, jest znacznie więcej. Sprawdźmy, o czym dokładnie mowa!

Oszczędność czasu

Zakupy w Internecie wiążą się z oszczędnością czasu. Nabywanie produktów odbywa się bez wychodzenia z domu, dzięki czemu klient sam decyduje, kiedy nadchodzi odpowiednia pora na odwiedzenie ulubionego sklepu internetowego. A może to zrobić w każdej chwili! E-sklepy są bowiem dostępne przez całą dobę. Dzięki temu, że cały proces zakupów odbywa się w Internecie, klient nie musi tracić czasu na chodzenie po sklepie czy stanie w kolejkach. Odpada również konieczność dojazdu do sklepu tradycyjnego.

Oszczędność pieniędzy

Drugim aspektem docenianym w przypadku tej formy zakupów jest oszczędność pieniędzy. Klienci sklepów online często mogą liczyć na wyjątkowo atrakcyjne ceny, niekiedy o wiele niższe niż w przypadku sklepów stacjonarnych. Dodatkowo internetowi sprzedawcy chętnie oferują różnorodne rabaty, organizują promocje oraz nagradzają lojalnych użytkowników.

Dostęp do szerokiego asortymentu

Zakupy online dają klientom dostęp do szerszej gamy produktów. Wynika to z faktu, że asortyment e-sklepu jest wirtualny, przez co jego ekspozycji nie ogranicza dostępność miejsca na półkach sklepowych. Ponadto robiąc zakupy, nie trzeba ograniczać się wyłącznie do jednego miejsca, poszukując pożądanych produktów w różnych zakamarkach Internetu.

Możliwość dogłębnej analizy każdej oferty

Kupowanie online nie wymaga pośpiechu, jaki często towarzyszy tradycyjnym zakupom. Każdy klient może więc dokładnie obejrzeć produkty, które chce nabyć, zapoznać się z opiniami na ich temat oraz dokładnie zweryfikować, czy dana oferta jest dla niego najkorzystniejsza.

Dostawa do domu

W końcu docenianym aspektem internetowego shoppingu jest możliwość skorzystania z dostawy pod same drzwi. Dzięki temu klient nie musi opuszczać domu, aby otrzymać zamówiony produkt. To duże ułatwienie, gdy nie mamy czasu na zwykłe chodzenie po sklepach. Sprzedawca powinien jednak oferować różne formy doręczenia, tak by użytkownicy sieci mogli wybrać dla siebie najodpowiedniejszą – podczas gdy niektórzy wolą oczekiwać na przyjazd kuriera, inni chętniej dobierają zakupy z wygodnych punktów odbioru, np. Paczkomatów InPost.

Wady zakupów online

Zakupy online to bez wątpienia sposób na szybkie i wygodne nabycie produktu, który niekoniecznie czekałby na klienta w sklepie stacjonarnym. Pomimo licznych zalet, robienie zakupów w sieci ma jednak i pewne wady. Co do nich należy? Spieszymy z odpowiedzią!

Brak fizycznego kontaktu z kupowanym produktem

Jedną z podstawowych wad, jaką mają zakupy online, niewątpliwie jest „kupowanie w ciemno”, czyli brak możliwości obejrzenia i dotknięcia zamawianego produktu w rzeczywistości. Istnieje więc ryzyko, że będzie on różnił się od tego, co sprzedający przedstawił w ofercie za pomocą zdjęć i opisu. Ostatecznie więc może nie spełniać oczekiwań potencjalnego klienta lub po prostu dany rozmiar okazuje się nieodpowiedni.

Czas oczekiwania na dostawę produktu

Dzięki sklepom internetowym można zrobić zakupy bez wychodzenia z domu – i to całkowicie, bowiem dostawa może zostać zrealizowana pod wskazany adres domowy. Łączy się to jednak z koniecznością oczekiwania na produkt, z którą klient nie spotyka się w przypadku tradycyjnych zakupów. Najczęściej firmy kurierskie dostarczają produkty już kolejnego dnia roboczego. Nie da się jednak ukryć, że czas ten można skrócić do minimum – samodzielnie odwiedzając sklep stacjonarny.

Ryzyko oszustwa przez Internet

W dalszym ciągu Internet to miejsce, które wielu użytkownikom kojarzy się z niebezpieczeństwem. Dlaczego? Sporo osób nie ma zaufania do sprzedawców. Często zdarzają się sytuacje, gdy kupujący pada ofiarą oszustwa przez Internet. Najpopularniejszą są oczywiście nieuczciwi sprzedawcy, którzy oferują nieistniejące produkty, czy zamieszczają oferty niezgodne z rzeczywistością. Oprócz tego jednak zakupy w e-sklepach mogą zakończyć się wyłudzeniem danych osobowych czy bankowych (np. w trakcie opłacania zamówienia przez Internet). Dlatego też zawsze warto pozostać czujnym!

Wady e-zakupów – czy warto rezygnować z kupowania w Internecie?

Korzystanie z ofert dostępnych w Internecie to szansa na znalezienie najatrakcyjniejszej oferty z poziomu domowej kanapy. Nie dziwi zatem fakt, że pomimo powyższych wad, rzadko który klient decyduje się na stałe zrezygnować z kupowania w Internecie. Wady zakupów online nie powinny prowadzić do takiej sytuacji. Aby więc uniknąć związanych z nimi konsekwencji, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów, jeszcze przed dokonaniem e-zakupów.

Na co zwrócić uwagę przed dokonaniem zakupu online?

Postaw na sprawdzone sklepy internetowe

Podstawowym krokiem jest korzystanie wyłącznie ze sprawdzonych i bezpiecznych sklepów internetowych. Aby mieć pewność, że sprzedający zadbał o bezpieczeństwo kupujących, przed zrobieniem zakupów sprawdź, czy jego strona internetowa posiada certyfikat bezpieczeństwa SSL, zakładkę z danymi kontaktowymi oraz regulamin zakupów.

Weryfikacja sklepu

Jeżeli już wybrałeś najlepszą ofertę, w pierwszej kolejności zweryfikuj jej wiarygodność. W tym celu sprawdź, czy dany sprzedawca i jego firma istnieją w mediach społecznościowych oraz co na jego temat piszą w Internecie osoby, które już skorzystały z oferty danego sklepu.

Sprawdź opinie na temat produktu

W następnym kroku to samo zrób z wybranym produktem. Poszukaj w sieci dokładnych informacji na jego temat, opinii innych użytkowników oraz dodatkowych zdjęć, które ukazują produkt w rzeczywistości.

Przeczytaj regulamin sklepu

Zanim przejdziesz do finalizacji zakupów, dobrze zapoznaj się z informacjami od sprzedawcy – szczególnie tymi, które umieścił on w sklepie drobnym druczkiem. Przeczytaj w regulaminie, czy w razie potrzeby możesz skorzystać ze zwrotu czy wymiany oraz na czyj koszt będzie się to odbywać.

Bezpieczne zakupy

W dalszym postępowaniu sprawdź, czy właściciel sklepu internetowego oferuje bezpieczne metody internetowych płatności – najlepiej, aby było ich kilka i były obsługiwane przez popularnych operatorów płatności internetowych (np. PayU). Dzięki temu możesz mieć pewność, że Twoje pieniądze nie przepadną w trakcie zakupów.

Zakupy online to wygodna i szybka forma kupowania, z której nie warto rezygnować. Przy zachowaniu odpowiedniej ostrożności, z pewnością wszystko pójdzie po Twojej myśli!

Może Ci się spodobać