Właściciele sklepów internetowych doskonale zdają sobie sprawę, że podstawą sukcesu ich działalności jest obsługa klienta na najwyższym poziomie. W dużej mierze to, jak wygląda proces zakupów, wpływa na finalną satysfakcję konsumenta. Nie da się jednak ukryć, że zwraca on uwagę nawet na najmniejsze detale – w tym opakowanie, w jakim zostaje doręczone zamówienie. Dlatego też jest to kwestia, której nie należy bagatelizować. Co zrobić, aby paczka zawsze była prawidłowo zapakowana? Sprawdź razem z nami!
Pakowanie przesyłek w sklepie internetowym. Czy opakowanie jest ważne?
Konkurencyjność branży e-commerce sprawia, że właściciele sklepów internetowych podejmują różnorodne próby dotarcia do klienta. Jednym z takich sposobów jest dbałość o wysoką jakość świadczonych usług. Nie chodzi tu wyłącznie o udzielanie pomocy na każdym etapie składania zamówienia, udostępnienie klientowi preferowanych form dostawy i płatności, czy atrakcyjną politykę zwrotów. W dużej mierze wizytówkę sklepu internetowego stanowi sposób pakowania produktów.
Opakowania stosowane w sklepach online mogą stanowić ciekawy znak rozpoznawczy dla firmy, dzięki czemu zyska ona szansę na dodatkową reklamę. Aby jednak taki sposób promocji wywołał pożądane efekty, konieczne jest przyciągnięcie uwagi klienta. Zazwyczaj taka sposobność występuje w dwóch sytuacjach: kiedy paczka i jej zawartość zachwycają estetyką i pomysłowymi detalami oraz gdy opakowanie, a co za tym idzie, znajdujące się w nim produkty, pozostawiają wiele do życzenia i klient nie jest zadowolony. Czego zatem należy unikać w trakcie pakowania zamówienia w e-commerce? Już podpowiadamy!
Pakowanie paczek w sklepie internetowym. Czego należy unikać?
Proces pakowania zamówienia w sklepie internetowym bardzo często jest traktowany przez właścicieli po macoszemu – w końcu ich głównym celem jest sprzedaż oferowanych towarów, a cała wysyłka spoczywa na barkach firmy kurierskiej. Jeżeli to sprzedawca jest odpowiedzialny za samodzielne pakowanie zamówień dla klientów, powinien poświęcić odrobinę uwagi, aby dobrze przygotować produkt do drogi. Dzięki temu zamówienie dotrze do klienta w nienaruszonym stanie, co dobrze świadczy o poziomie obsługi w e-sklepie. Czego zatem należy unikać jak ognia w trakcie pakowania przesyłki?
Nie pakuj produktów chaotycznie!
Duża liczba zamówień w sklepie internetowym może wprowadzać chaos w organizacji. W takiej sytuacji bardzo łatwo o wystąpienie błędów. Dlatego też w trakcie kompletowania zawartości przesyłki należy dokładnie sprawdzić jej zawartość oraz to, czy wszystkie zamówione artykuły zostały odpowiednio zapakowane. Nie należy też wrzucać ich do kartonów w sposób nieprzemyślany – lub odwrotnie – upychać na siłę wśród pozostałej zawartości czy wypełniaczy. Pozwoli to uniknąć ewentualnych uszkodzeń produktu w trakcie transportu.
Unikaj zbyt dużego lub zużytego opakowania
Pudełko, w jakim klient otrzymuje przesyłkę, zawsze powinno być schludne. Nie należy wysyłać produktów w zużytym, pobrudzonym czy potarganym kartonie. Dodatkowo zawsze powinien być on odpowiednio dobrany do rozmiaru wysyłanego produktu. Dzięki temu będzie można zastosować mniej wypełniaczy, a towar nie zginie we wnętrzu opakowania i będzie prezentował się estetycznej.
Nie mniej są też osoby, które w ramach ideologii eko preferują wykorzystywanie używanych kartonów. Może warto więc pozwolić klientowi decydować o tym, jak chce mieć zapakowany produkt? Jest to rzecz do przemyślenia!
Wypełnij paczkę – jednak nie „aż po brzegi”!
Główną rolą wypełniaczy jest odpowiednie zabezpieczenie zawartości paczki przed uszkodzeniami wynikającymi z transportu. Warto jednak odpowiednio dostosować je do specyfiki wysyłanego produktu – np. przedmioty kruche lepiej owinąć folią bąbelkową, podczas gdy zabezpieczenie tych o ostrych krawędziach powinno odbywać się przy pomocy styropianu. W żadnym wypadku nie należy jednak przesadzać z ilością wypełnienia, które nie tylko będzie wyglądać nieestetycznie, ale też sprowadzi na klienta konieczność poradzenia sobie z nawałem śmieci.
Taśma klejąca? Tak, ale z umiarem!
W przypadku przygotowywania zamówienia w sklepie online bardzo istotne jest także użycie taśmy. Według opinii klientów jednym z najbardziej irytujących problemów w opakowaniach jest właśnie jej nadmiar. Nie chodzi tu wyłącznie o kwestię estetyczną – choć i ta pozostawia wiele do życzenia! Tak opakowane kartony zdecydowanie o wiele trudniej otworzyć, a tym samym dostać się do zawartości, co może skutecznie zniechęcić konsumenta do ponownych zakupów w sklepie online.
Pakowanie zamówień internetowych – jak robić to dobrze?
Skoro już wiemy, jakich błędów należy unikać w trakcie przygotowywania towaru do wysyłki, warto przyjrzeć się temu, jak prawidłowo powinien przebiegać proces pakowania zamówień na magazynie do Twoich klientów. O czym musi pamiętać sprzedawca, który chce dobrze zareklamować klientom swoją ofertę – i to już od pierwszego otwarcia paczki?
Po pierwsze: solidne i estetyczne opakowanie
W pierwszej kolejności sklep internetowy powinien zadbać o to, aby każde ze składanych zamówień było pakowane w materiały najwyższej jakości, dostosowane do specyfiki nadawanych paczek. Do tego celu najlepiej nadają się solidne kartony lub tekturowe pudełka. Cechują się one dużą odpornością, jeżeli chodzi o transport, jak również są w stanie pomieścić nawet najbardziej wymagające produkty. Warto jednak pamiętać, aby przyjmowały one prostą i nieskomplikowaną formę. Zbyt wiele składowych opakowania może zirytować klienta w trakcie podejmowania próby dostania się do zawartości paczki!
Zawsze jednak należy pamiętać, aby wielkość paczek była proporcjonalna do rozmiarów zawartości. Dzięki temu uda się uniknąć nadmiaru pustych przestrzeni w przesyłce. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że to jedna z kluczowych kwestii w przypadku wysyłki. Mniejsze opakowania sprawiają bowiem, że więcej paczek mieści się w samochodzie dostawczym, przez co kurierzy w krótszym czasie mogą doręczyć więcej przesyłek. To zaś skraca czas oczekiwania oraz jest korzystne dla naszej planety!
Po drugie: prawidłowe wypełnienie towaru na magazynie
Wypełniaczy ani nie powinno być zbyt wiele, ani zbyt mało! Odpowiednia proporcja to taka, która dokładnie zabezpiecza towar, jednocześnie nie zapełniając praktycznie całej przestrzeni w paczce. Warto również pamiętać, że każdy produkt z danego zamówienia powinien być oddzielnie zapakowany, dzięki czemu wysyłane przedmioty nie uszkodzą się w trakcie transportu. W tym aspekcie warto postawić przede wszystkim na ekologiczne rozwiązania, takie jak wełna drzewna, skropak czy papier. W niełatwych sytuacjach można sięgnąć po folię bąbelkową.
Po trzecie: dołączenie dokumentów z odpowiednim zabezpieczeniem
Klienci korzystający z usługi wybranego sklepu internetowego muszą otrzymać od sprzedawcy dokument potwierdzający zakup. Coraz częściej jest on przesyłany w formie online, jednak zdarza się, że sprzedający załącza fakturę lub paragon do zamówienia. W takiej sytuacji warto umieścić dokumenty w specjalnej kopercie czy folii. Dzięki temu nie będą one uszkodzone ani pogniecione.
Po czwarte: załącz coś w gratisie
Zanim zakleisz paczkę – oczywiście tylko niezbędną ilością taśmy!- dołącz do niej coś w gratisie dla swojego klienta! Może to być zarówno wizytówka czy kartonik z podstawowymi informacjami o firmie, jak i bardziej spersonalizowane dodatki w postaci naklejek czy firmowych słodyczy. Mile widziane są także kody rabatowe na kolejne zakupy!
Po piąte: nadanie paczkom unikalnego charakteru
Pakowanie zamówień w e-commerce może stanowić dobrą formę reklamy biznesu! W tym celu można skorzystać ze specjalnych nadruków na opakowaniach, dzięki którym paczka z e-sklepu będzie wyróżniać się na tle pozostałych opakowań. Można także skorzystać z taśmy z logo sklepu czy samodzielnie przybijać pieczątkę z hasłem działalności na każdym opakowaniu, które rozpoczyna wędrówkę do konsumenta.
Własny magazyn, dropshipping czy może operator logistyczny? Wybór należy do Ciebie!
Prowadzisz sklep internetowy z dostępem do własnego magazynu? Koniecznie zadbaj o to, aby wysyłane do klientów paczki zawsze były estetycznie zapakowane! Jeżeli jednak obawiasz się, że w natłoku codziennych spraw możesz zaniedbać tę kwestię, być może warto powierzyć proces pakowania zamówień specjalistycznemu operatorowi logistycznemu lub skorzystać z opcji dropshippingu. Dzięki temu Twój sklep internetowy zyska pozytywną opinię za doskonałą jakość obsługi klienta. O Twoich zamówieniach stanie się zaś głośno w całym Internecie! Pamiętaj, że każdy klient to wzrokowiec!