Ecommerce

Jakie istnieją rodzaje handlu elektronicznego?

Handel elektroniczny

Współcześnie większość firm funkcjonujących na rynku decyduje się na prowadzenie swojej działalności w Internecie. Powodem takiego zachowania jest stale wzrastająca popularność handlu elektronicznego. Szacunkowo już ponad połowa internautów właśnie w nim upatruje najwygodniejszego rozwiązania, jeżeli chodzi o załatwianie codziennych spraw – w tym robienia zakupów. Czym więc jest e-handel i jakie rodzaje wyróżniamy? Zachęcamy do zapoznania się z artykułem o tej tematyce!

Branża e-commerce – geneza i historia

Internet to medium, które od początku istnienia miało służyć przede wszystkim komunikacji. Jednak w trakcie rozwoju szybko okazało się, że nowoczesne technologie mogą być wykorzystywane na bardzo wiele różnorodnych sposobów. Jednym z najbardziej efektywnych okazała się możliwość połączenia handlu z siecią, co zaowocowało pojawieniem się pierwszych platform sprzedaży online. Z początkiem lat 90. handel internetowy rozwinął się na ogromną skalę. Było to związane przede wszystkim z powstaniem takich zagranicznych gigantów, jak Amazon czy Ebay.

Prawdopodobnie pierwszy e-commerce w Polsce powstał już w 1997 roku. Terent był miejscem, w którym najwcześniej można było złożyć zamówienie internetowe przez specjalny formularz. Niektórzy jednak twierdzą, że historia sklepów internetowych sięga 1994 roku, kiedy to internetową działalność rozpoczęła księgarnia Nepo. Niezależnie od prekursora, kilka następnych lat przyniosło rozwój takich platform, jak Empik czy Allegro. Obecnie mało co nie jest dostępne w Internecie. Za jego pomocą swobodnie możemy kupować zarówno przedmioty codziennego użytku, jak i żywność czy lekarstwa. Co jednak tak naprawdę kryje się pod definicją handlu elektronicznego?

Czym jest handel elektroniczny? Definicja

Termin e-commerce, określany również mianem handlu elektronicznego, odnosi się do zbioru transakcji obejmujących sprzedaż towarów i usług, przy wykorzystaniu sieci internetowej, jako środka wymiany między sprzedawcą a konsumentem. Nie da się ukryć, że coraz więcej polskich internautów decyduje się skorzystać z przeglądarki internetowej w celu załatwienia codziennych spraw. Obecnie do tego celu mogą wykorzystać różnorodne sklepy internetowe, giełdy oraz aukcje online. Co więcej, zakupów online mogą dokonać zarówno za pośrednictwem komputera, jak i urządzenia mobilnego. W każdym przypadku cel jest tylko jeden: doprowadzić obie strony do zawarcia transakcji handlowych.

Jakie są modele handlu elektronicznego?

Zasadniczo w handlu elektronicznym wyróżnia się trzy typy:

  • handel bezpośredni – opiera się na wszelkich transakcjach, które w całości odbywają się za pośrednictwem Internetu – od momentu złożenia zamówienia, poprzez realizację płatności, aż po dostawę do finalnego odbiorcy. Tym sposobem mogą więc być dostarczane wszelkie produkty cyfrowe.
  • handel pośredni – uwzględnia przeprowadzenie transakcji drogą internetową, z tym jednak wyjątkiem, że dostawa odbywa się w sposób tradycyjny. Standardowo na tej zasadzie działa więc większość sklepów internetowych, w których to klient musi z wyprzedzeniem opłacić swoje zamówienie.
  • handel hybrydowy – to połączenie internetowej transakcji z możliwością opłacenia towaru przy odbiorze – za pomocą gotówki.

Skoro już wiemy, z jakich rodzajów handlu elektronicznego możemy korzystać, warto przyjrzeć się również modelom biznesowym, dostępnym w Internecie. W ramach e-handlu można wyróżnić: B2B, B2C, C2B,C2C,pozostałe formy.

Business to Business (B2B)

Model B2B – od biznesu do biznesu – polega na handlu pomiędzy dwoma firmami (np. między sklepem internetowym a hurtownią), często nazywany też handlem pomiędzy przedsiębiorcami. Skupia się on na dostarczaniu usług lub towarów z jednej do drugiej firmy. Obecnie jest to najchętniej nawiązywana forma współpracy, która może odbywać się za pośrednictwem sklepów online, platform sprzedażowych, aukcji internetowych czy giełd online. Oprócz oczywistego celu, jakim jest doprowadzenie do wymiany handlowej między dwoma firmami, transakcje zawierane w modelu B2B służą też budowaniu zaufanej sieci dostawców i odbiorców, poszukiwaniu partnerów biznesowych, czy uzyskiwaniu informacji handlowej.

Business to Consumer (B2C)

Model B2C – od biznesu do klienta – to model oparty na sprzedaży detalicznej, czyli między firmą a klientem (np. osoba prywatna dokonująca zakupu w sklepie internetowym). Zasady jego funkcjonowania w pełni bazują na tradycyjnym modelu sprzedaży, z tym jednak wyjątkiem, że cały proces odbywa się za pośrednictwem Internetu – począwszy od przeglądnięcia oferty sklepu, poprzez podjęcie decyzji zakupowej, aż po dokonanie elektronicznej płatności za zakup.

Model B2C zakłada więc istnienie strony w serwisie internetowym z funkcjonalnością sklepu internetowego. Niemniej jednak służy on nie tylko sprzedaży produktów, ale i tworzeniu bliskich relacji z odbiorcami. Dobrze sprawdza się on w przypadku: sklepów internetowych, aukcji internetowych, komisów oraz sprzedaży wielopoziomowej.

Consumer to Business (C2B)

Model C2B – od klienta do przedsiębiorcy – określa sytuację, w której to firma nabywa produkt bezpośrednio od konsumenta (np. przedsiębiorca kupujący towar przez aukcje internetowe). Jest to jeden z najmniej rozpowszechnionych modelów handlu elektronicznego. Zazwyczaj polega on na tym, że prywatni konsumenci oferują swój produkt lub usługę w sieci za określoną kwotę, a dana firma może ich ofertę odrzucić lub zaakceptować.

Consumer to Consumer (C2C)

Model C2C – od klienta do klienta -uwzględnia możliwość zawierania transakcji między dwoma prywatnymi konsumentami, będącymi osobami fizycznymi. W takim wypadku jeden z nich automatycznie staje się sprzedawcą, drugi z kolei nabywcą. Ta forma sprzedaży internetowej najczęściej jest realizowana na dedykowanych platformach sprzedażowych, forach lub w mediach społecznościowych, gdzie indywidualni konsumenci wymieniają się między sobą ofertami oraz dokonują transakcji kupna-sprzedaży.

Sprzedaż w e-commerce – inne modele biznesowe

Cztery powyżej wymienione modele to te, z którymi przeciętny użytkownik sieci spotyka się na porządku dziennym. Oprócz nich istnieją jednak także inne modele biznesowe:

  • B2G (Business-to-Government), czyli handel elektroniczny pomiędzy przedsiębiorstwami a sektorem publicznym,
  • B2A (Business-to-Administration), czyli handel internetowy między firmami a administracją rządową,
  • C2A (Consumer-to-Administration), czyli transakcje zawierane między konsumentami i administracją rządową (relacja państwo-obywatel),
  • G2C (Government-to-Citizens), czyli model, który pozwala rządowi usprawnić przepływ informacji do obywateli za pośrednictwem e-commerce,
  • C2G (Consumer-to-Government), czyli model transakcji zawieranej pomiędzy konsumentem a rządem.

Handel elektroniczny w procesie zakupowym

Często przedsiębiorcy zastanawiają się, gdzie sprzedawać w internecie. Sklepy internetowe to najpopularniejsza forma handlu elektronicznego. Przez wielu przedsiębiorców, którzy do tej pory prowadzili wyłącznie sklep stacjonarny, są one traktowane jako dodatkowy kanał dystrybucji, który w szybkim tempie pozwala dotrzeć do szerokiego grona nowych klientów, tym samym zwiększając zyski firmy. Dzięki nowoczesnym technologiom stosowanym w e-handlu, właściciele e-commerce mogą odpowiednio dostosować proces zakupowy tak, aby odpowiadał on potrzebom potencjalnych odbiorców. Zdecydowanie warto to robić! Według prognoz statystyków w ciągu najbliższych lat coraz więcej użytkowników sieci będzie dokonywać zakupów właśnie w Internecie!

Jakie są korzyści z handlu online?

Technologia e-commerce to dla przedsiębiorców niezawodny sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji, dotarcie do klientów z całego świata, czy obniżenie kosztów prowadzenia działalności. Nic więc dziwnego, że coraz chętniej firmy integrują swoją ofertę w sklepach stacjonarnych i działalności online. Z perspektywy konsumenta zaś jest to sposób na całodobowy dostęp do internetowych zakupów, które całkowicie opierają się na samoobsłudze. Aby jednak obie strony mogły w pełni korzystać z zalet tego rozwiązania, należy bacznie przyglądać się trendom obowiązującym na współczesnym rynku. Dzięki temu właściciele e-commerce mają szansę dostosować swój biznes do potrzeb każdego klienta. Ci drudzy zaś mogą zyskać czas i oszczędzić pieniądze, na dobre rezygnując z tradycyjnej formy handlu!

Może Ci się spodobać