Rynek handlu internetowego charakteryzuje się dużą konkurencyjnością. Z dnia na dzień przybywa podmiotów, które w działaniach prowadzonych w sieci upatrują swojego rychłego sukcesu. Rywale jednak od samego początku depczą im po piętach, wobec czego konieczne staje się wdrażanie rozwiązań budujących pozycję firmy w branży. Aby stać się wartościowym konkurentem, należy więc wziąć pod uwagę różne kanały sprzedaży internetowej. Dlaczego jest to takie ważne? Które platformy są obecnie najpopularniejsze? Zachęcamy do zapoznania się z artykułem na ten temat!
Dlaczego warto sprzedawać przez Internet?
Internet to miejsce, które daje sprzedawcom e-commerce bardzo wiele możliwości. Do największych zalet należy oczywiście nieograniczone działanie sklepu, dzięki czemu klienci mogą robić zakupy w dogodnym dla siebie momencie. To z kolei pozwala generować większe zasięgi, finalnie przekładając się na wzrost sprzedaży.
Sklep internetowy pozwala też lepiej zaprezentować ofertę usług czy produktów, zarówno pod względem treści merytorycznych, jak i wizualnych. W końcu jest to sposób na wymarzoną pracę zdalną, dzięki której sprzedawca może zaoszczędzić cenny czas! Pozostając w temacie oszczędzania, na uwagę zasługuje również fakt, że jest to stosunkowo tania forma prowadzenia biznesu. Sprawdź, co jeszcze musisz wiedzieć na ten temat!
Co sprzedawać w Internecie?
W obecnych czasach sprzedaż internetowa nie wiąże się praktycznie z żadnymi ograniczeniami. Stąd też oferta sklepu może być naprawdę różnorodna! Według raportu Gemius dla e-commerce w Polsce 2020 największą popularnością wśród internautów cieszą się takie kategorie produktowe, jak:
- odzież, obuwie, dodatki i akcesoria,
- elektronika,
- RTV i AGD,
- książki, płyty, filmy,
- bilety do kina/teatru.
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się także platformy e-commerce oferujące produkty farmaceutyczne, materiały budowalne oraz akcesoria do domu i ogrodu. W ostatnich latach zauważalna stała się także wzrastająca tendencja do zaopatrywania się w żywność oferowaną w sklepach internetowych. Możliwości jest naprawdę wiele, a to, co będzie stanowić podstawę handlu w danym e-commerce, zależy wyłącznie od jego specyfiki oraz… kreatywności właściciela!
Kanały sprzedaży – rodzaje
Kanał sprzedaży to nic innego jak sposób, w który produkty trafiają do klienta. Odpowiednia dystrybucja to podstawa, jeżeli chodzi o sprawne i efektywne funkcjonowanie firm – zarówno tych tradycyjnych, jak i działających w branży e-commerce. Standardowo kanały sprzedaży dzieli się na sprzedaż pośrednią (odbywająca się przez pośredników) i sprzedaż bezpośrednią (bez pośredników). Skupmy się jednak wyłącznie na handlu internetowym. W jaki sposób można go prowadzić?
Sklepy internetowe
To jedno z najpopularniejszych rozwiązań. Znajdziemy wiele platform, które ułatwiają to zadanie.
Dedykowane portale sprzedażowe
Mowa tutaj o takich portalach jak Allegro czy Amazon. Nie musimy wtedy przejmować się własną witryną, wystarczy wystawianie produktów i zarządzanie sprzedażą.
Media społecznościowe
Również w social mediach można oferować sprzedaż swoich produktów.
Linki afiliacyjne
Wiele portali oferuje możliwości przesyłania linków afiliacyjnych. To dobry sposób na zarobek, szczególnie gdy prowadzimy bloga lub mamy sporą publiczność w social mediach.
Wykorzystaj potencjał własnego sklepu internetowego!
Do najpopularniejszych rozwiązań e-commerce należy własny sklep internetowy. Największymi zaletami tej formy działalności są możliwość stałego kontrolowania każdego zachodzącego procesu oraz konfigurowanie i optymalizacja funkcji wedle własnych upodobań. Co więcej, własny biznes online otwiera przed właścicielem dostęp do innych kanałów sprzedaży – min. do porównywarek cenowych. Z reguły założenie działalności online nie jest ani trudne, ani kosztowne – szczególnie kiedy właściciel wykorzysta do tego gotowe oprogramowanie sklepu internetowego.
Najpopularniejsze witryny sprzedażowe
Gdzie sprzedawać w Internecie? Oto lista najpopularniejszych platform e-commerce, które mogą Cię zainteresować:
- WooCommerce (bezpłatne rozszerzenie platformy WordPress),
- PrestaShop,
- Shoper,
- Shoplo,
- Magento,
- Sky-Shop.
Jeśli nie własny sklep internetowy, to co?
Prowadzenia sklepu internetowego to korzystne rozwiązanie dla tych, których mają w planach długoterminowe działania. Właściciele, którzy nie chcą inwestować czasu ani pieniędzy w to przedsięwzięcie, mogą skorzystać z pozostałych kanałów sprzedaży, jak choćby dedykowanych portalów sprzedażowych. W Polsce największą popularnością cieszy się serwis Allegro, jednak na uwagę zasługują także jego najwięksi konkurenci: Amazon oraz Ebay. Przewagą w ich przypadku jest możliwość rozszerzenia działań na rynki zagraniczne.
Marketing i sprzedaż w jednym
Alternatywą dla sklepów internetowych mogą okazać się social media. Obecnie dobrym rozwiązaniem jest połączenie funkcji marketingowych ze sprzedażowymi, czyli prowadzenie działań poprzez media społecznościowe (np. przy wykorzystaniu takich platform jak Facebook czy Instagram). Pozwalają one szybko dotrzeć do nowych klientów czy zbudować świadomość marki, jednocześnie spełniając się w roli kanałów sprzedażowych.
Jak wybrać właściwy kanał sprzedaży internetowej?
Jeżeli chodzi o platformy, na których można dowolnie sprzedawać i promować asortyment sklepu internetowego – niewątpliwie jest w czym wybierać! Nie warto jednak pochopnie podejmować decyzji, aby cała procedura nie zakończyła się fiaskiem. Kanał sprzedaży powinien być przede wszystkim dopasowany do specyfiki branży, rodzaju oferowanego asortymentu oraz charakterystyki grupy docelowej.
Dostosowanie do klientów
Nie da się ukryć, że inaczej będzie wyglądać ścieżka dotarcia do młodego odbiorcy, inaczej zaś do osób doświadczonych. To samo dotyczy asortymentu – produkty dedykowane (jak np. ekologiczną żywność) o wiele lepiej sprzedawać za pośrednictwem własnego sklepu, podczas gdy produkty „uniwersalne” można swobodnie oferować na kilku platformach, do których ma dostęp potencjalny klient.
Jeden sprzedawca, kilka kanałów
Połączenie kilku kanałów sprzedaży internetowej to bez wątpienia jeden z najlepszych sposobów na zbudowanie przewagi nad konkurencją z branży. W końcu w całej rywalizacji chodzi o to, by jak najskuteczniej dotrzeć do klientów. Czemu więc nie wykorzystać do tego wszystkich możliwości, jakie są oferowane w sieci?
Działanie za pośrednictwem kilku platform sprzedażowych pozwala na stałą aktualizację oferty 0raz pozyskiwanie odbiorców z różnorodnych źródeł. Z punktu widzenia konsumenta wiąże się też z profesjonalną obsługą klienta w sklepie internetowym, bowiem może on skorzystać z najwygodniejszych dla siebie rozwiązań. To z kolei zwiększa szansę powrotu i ponownego skorzystania z oferty firmy, która wzbudziła jego zaufanie.
Bądź elastyczny, postaw na różnorodne rozwiązania!
Jeżeli więc zastanawiasz się, jaki kanał sprzedaży internetowej wybrać, aby wybić się na tle konkurencji, nie mamy dla Ciebie jednoznacznej odpowiedzi! Warto bowiem stawiać na zsynchronizowane rozwiązania, rozpoczynając od inwestycji we własny sklep na dobrym oprogramowaniu, poprzez poszerzenie swojej oferty na inne platformy sprzedażowe, aż po wykorzystanie potencjału drzemiącego w mediach społecznościowych! Bądź elastyczny, wybij się na tle innych sklepów internetowych!