Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2020” ponad 70 proc. internautów robi zakupy w sklepach online. Ponadto z roku na rok sprzedaż internetowa zyskuje więc na znaczeniu, pozostawiając daleko w tyle tradycyjną formę zakupów. Wirtualny świat jest więc otwarty na nowych przedsiębiorców, którzy w ten sposób pragną realizować swoje plany biznesowe. Posiadanie własnego sklepu internetowego to jednak nie wszystko. Należy sprawić, aby stał się on miejscem przyjaznym dla użytkowników. Jak to zrobić? Już podpowiadamy!
Zakładanie sklepu internetowego. Od czego zacząć?
Sklep internetowy to nowoczesna forma prowadzenia biznesu wiążąca się z bardzo wieloma zaletami, wśród których wyróżnia się m.in.:
- oszczędność czasu,
- niskie koszty prowadzenia działalności,
- możliwość dotarcia do szerszego grona klientów,
- lepsze możliwości reklamy i promocji biznesu,
- systematyczne budowanie dobrego wizerunku marki.
Biorąc pod uwagę powyższe aspekty, nie dziwi więc fakt, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się otworzyć własny sklep internetowy. Od czegoś trzeba jednak zacząć!
Platforma do utworzenia sklepu internetowego
W tym wypadku jest to wybór platformy e-commerce, czyli narzędzia, które będzie odpowiadać za funkcjonowanie e-sklepu. Właściciel musi zdecydować, czy sklep internetowy będzie działał osobno (jako element zewnętrzny na dedykowanej platformie e-commerce), czy może stanie się integralną częścią własnej strony www.
Domena i hosting sklepu internetowego
Po podjęciu decyzji pozostaje już tylko wybór domeny i hostingu dla sklepu internetowego. Skoro najważniejsze formalności mamy już za sobą, czas przejść do kwestii projektowania e-sklepu!
Profesjonalny sklep internetowy. Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu?
Jeżeli chodzi o tworzenie sklepów internetowych, etap projektowania to niewątpliwie najbardziej złożony ze wszystkich procesów. Wymaga on nie tylko czasu i zaangażowania, ale też specjalistycznej wiedzy na temat platform e-commerce czy działań optymalizujących funkcjonowanie e-sklepu. Sprawdźmy zatem, czego nie można pominąć, tworząc projekt sklepu, który ma zwiększyć sprzedaż internetową i przyciągnąć nowych klientów!
Wymagania funkcjonalne sklepu internetowego
Dobre sklepy internetowe to te, które są rozbudowane pod względem funkcjonalności. Jeżeli więc pragniesz, by potencjalni klienci uznali Twój sklep za przyjazny, nie możesz zapomnieć o kilku najważniejszych elementach:
Wyszukiwarka/katalog produktów
Skuteczność sprzedaży w sklepie internetowym jest zależna od tego, w jakim tempie klientowi uda się odnaleźć konkretny, interesujący go produkt. Dlatego też konieczne jest odpowiednie przedstawienie asortymentu w formie katalogu produktów – poprzez użycie odpowiednich zdjęć, opisów produktów czy przypisania danego towaru do wielu kategorii – a następnie dostosowanie wyszukiwarki strony internetowej tak, by ułatwiała ona wyszukiwanie.
Koszyk zakupów
Wirtualny koszyk to miejsce, w którym zapadają najważniejsze decyzje zakupowe. Wobec tego powinien on być dobrze dopasowany do potrzeb klientów, działając niczym „schowek”, w którym przechowywane są dodane artykuły. Dzięki temu konsument w każdej chwili może przeglądać jego zawartość i analizować koszty, jakie przyjdzie mu ponieść za zamówienie. Na poziomie koszyka w e-sklepie warto informować także o tym, co znajdzie się w podsumowaniu zamówienia – czyli o czasie i koszcie transportu oraz sposobie płatności. Niekiedy brak tych podstawowych informacji może przyczynić się do porzucenia koszyka przez klienta.
Obsługa różnych opcji płatności online
Integracja z systemami płatności to podstawa, jeżeli chodzi o sprawne dokonywanie zakupów w sklepach internetowych. Użytkownicy powinni mieć do wyboru kilka różnych form płatności, w tym płatność szybkim przelewem internetowym, kartą kredytową czy BLIKiem. Warto rozważyć także obsługę wielu walut.
Różne wersje językowe
Sklepy online powinny zadbać także o udostępnianie klientom wersji stron internetowych w kilku wersjach językowych. Dzięki temu serwis jest dostosowany do obsługi praktycznie każdego konsumenta – również zagranicznego.
Sekcja komentarzy
Proces zakupu w sklepie internetowym nie kończy się wraz z doręczeniem zamówienia do ostatecznego odbiorcy. Równie istotne jest bowiem zachowanie konsumentów po całej procedurze. Zadowolenie z obsługi często wyrażają oni za pomocą sekcji komentarzy. Jednocześnie inni klienci chętnie zapoznają się z opiniami swoich poprzedników, co może wpływać na podjęcie decyzji o finalizacji zakupu.
Stworzenie sklepu internetowego wraz z integracjami
Sklep internetowy przyjazny użytkownikowi powinien zakładać możliwość integracji z zewnętrznymi systemami IT (np. finansowo-księgowymi). Dzięki temu jego funkcjonowanie w pełni dopasowuje się do potrzeb klienta, dostarczając mu jak najlepsze rozwiązania.
Zakup bez rejestracji/logowanie przez media społecznościowe
Wśród funkcjonalności e-sklepu nie może zabraknąć również możliwości dokonania zakupu bez konieczności zakładania konta. W znacznym stopniu przyspieszy to cały proces, wywołując zadowolenie u usługobiorcy. Dobrym rozwiązaniem jest też zaproponowanie logowania przez konto w mediach społecznościowych, co usprawnia weryfikację użytkownika.
Wersja mobilna strony/aplikacja mobilna e-sklepu
Współcześnie bardzo wielu klientów robi zakupy na urządzeniach mobilnych. Niezbędne jest więc rozszerzenie sklepu internetowego o wersję mobilną, która umożliwi czytelną i sprawną obsługę. Ciekawym rozwiązaniem może okazać się też stworzenie dedykowanej aplikacji mobilnej.
Jak powinien wyglądać sklep internetowy?
Podczas tworzenia internetowego imperium nie można zapominać także o warstwie wizualnej. Dobry wygląd sklepu internetowego to bardzo istotny element, który już od pierwszej chwili ma zachęcać klienta do pozostania na dłużej. Pamiętaj, pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne i niekiedy to właśnie ono przesądza o pozytywnej decyzji zakupowej, jak również zwiększa współczynnik konwersji. Jak zatem zrobić sklep internetowy, który będzie przyjazny klientowi?
Spójna szata graficzna
Sklep internetowy powinien być atrakcyjny wizualnie, a prezentowana szata graficzna musi nawiązywać do identyfikacji wizualnej marki. Warto pamiętać, że już pierwsze kilka sekund wpływa na to, czy użytkownik postanowi pozostać na danej stronie. Podstawowe elementy, których nie może zabraknąć w takiej sytuacji to duże, wyraźne i tematyczne grafiki, przykuwające uwagę slogany czy animowane elementy.
Proste, intuicyjne menu
Interfejs strony internetowej sklepu przede wszystkim musi spełniać oczekiwania klienta. W związku z tym nie może być on skomplikowany. Proste menu powinno bez problemu odsyłać do pożądanych zakładek czy podstron, ułatwiając wyszukiwanie pożądanych produktów. Ponadto warto zadbać o to, aby intuicyjne menu było dobrze widoczne na każdym etapie składania zamówienia.
Wygodne rozmieszczenie przycisków
Sklepy internetowe przyjazne dla użytkowników powinny zadbać również o odpowiednie rozmieszczenie wszystkich elementów na stronie – także przycisków nawigacyjnych. Dzięki temu staną się one proste w obsłudze, jednocześnie nie zakłócając całej koncepcji wizualnej. Warto zastosować także wezwania do działania, czyli przyciski „call to action”, wyróżniające się na tle całej witryny.
E-commerce a psychologia poznawcza, czyli czym jest UX sklepu internetowego?
Do założenia sklepu internetowego potrzebna jest przede wszystkim wiedza z zakresu branży e-commerce oraz internetowych rozwiązań. Oprócz tego bardzo ważna jest znajomość potrzeb współczesnych klientów, czyli dziedziny UX (User Experience), która stanowi najlepszą odpowiedź na pytanie, jak stworzyć sklep internetowy, który będzie przyjazny użytkownikowi. W czasach, w których tradycyjny biznes pozostaje w cieniu sklepów internetowych, niezwykle ważne jest, aby użytkownicy czuli się komfortowo w nowej, wirtualnej roli. Osiągnięcie tego jest możliwe przez stałe monitorowanie ich potrzeb oraz odpowiadanie na nie. Tym właśnie zajmuje się UX, opracowując najlepsze rozwiązania w oparciu o doświadczenia klientów. Jeżeli więc chcesz, by Twój e-commerce został uznany za przyjazny użytkownikowi, weź pod uwagę nie tylko projekt graficzny czy funkcjonalny, ale i to, co mogą przekazać Ci klienci.
Czego współcześni klienci oczekują od sklepów internetowych?
Współczesny klient ceni sobie przede wszystkim wygodę i możliwość wyboru. Dlatego też należy oferować mu wyłącznie funkcjonalne rozwiązania, dzięki którym błyskawicznie zaspokoi swoje potrzeby. Tworzenie sklepu internetowego warto więc zacząć od analizy swojego pomysłu, uwzględniającego czynniki funkcjonalności sklepu oraz wszelakie aspekty wizualne. Całość zaś należy projektować w oparciu o doświadczenia użytkownika. Postawienie się na miejscu potencjalnego usługobiorcy to w końcu najlepszy sposób na zweryfikowanie tego, co najkorzystniejsze!