Działalność w branży e-commerce wiąże się z koniecznością podejmowania nowych wyzwań, które mają doprowadzić do skutecznego wypromowania marki w Internecie oraz przyciągnięcia uwagi jak najszerszego grona klientów. Często przedsiębiorcy zastanawiają się, gdzie sprzedawać w internecie. Spośród licznych możliwości w ostatnim czasie dużą popularnością cieszy się współpraca z influencerem. Czym jest influencer marketing i co może wnieść do Twojego biznesu? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu!
Kim jest influencer?
Na początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, kto to jest influencer? W ten właśnie sposób określany jest twórca internetowy, którego działalność w sieci – szczególnie w mediach społecznościowych – przyczynia się do gromadzenia wokół siebie dużej społeczności. Określenie to pochodzi od angielskiego influence (wpływ), co prawdopodobnie stanowi najlepszą charakterystykę dla tej profesji.
Działania podejmowane przez influencerów w sferze Internetu wiążą się z czynnym udziałem w życiu społecznym, czyli aktywnej publikacji treści, które są wartościowe z perspektywy grupy docelowej. Najczęściej są to osoby zajmujące się tworzeniem różnorodnych materiałów (np. poradników) czy recenzowaniem usług i produktów.
Ze względu na duży wpływ, jaki influencerzy wywierają na potencjalnych klientów, w dużej mierze ich przekaz ma wpływ na dalsze zachowania społeczności, co w przypadku e-commerce bezpośrednio przekłada się na zainteresowanie ofertą oraz decyzje zakupowe odbiorców. Stąd też nawiązanie współpracy z influencerem to prawdopodobnie jeden z najlepszych sposobów na lokowanie produktu czy reklamę natywną.
Rodzaje influencerów – jakie wyróżniamy?
Rozważając nawiązanie współpracy z influencerami, w pierwszej kolejności warto przyjrzeć się podziałowi, jaki występuje w przypadku tejże aktywności. Uwzględnia on trzy czynniki:
- medium przekazu,
- zasięg oddziaływania,
- motywacje kierujące influencerem.
Medium przekazu
Social media to główny kanał działania influencerów. Najczęściej spotykanym podziałem jest więc ten, związany z medium przekazu. W tym przypadku można wyróżnić:
- Instagramerów,
- YouTuberów,
- TikTokerów,
- Facebookowiczów,
- Snapchaterów,
- Twitterowców,
- Blogerów.
Zasięg oddziaływania
Drugim istotnym aspektem jest zasięg oddziaływania, jaki influencer ma w sieci. Wyróżnia się go na podstawie obserwujących. I tak oto mamy:
- nanoinfluencerów (mniej niż 1000 obserwujących),
- mikroinfluencerów (od 1000 do 10 000 obserwujących),
- makroinfluencerów (od 10 000 do miliona obserwujących),
- megainfluencerów (powyżej miliona obserwujących).
Motywacje kierujące influencerem
Ostatni podział dotyczy motywacji, jakie kierują danym influencerem w trakcie podejmowanych działań. Bez wątpienia jednym z podstawowych jest zarobek. Jednak celem takiej osoby może być także wykreowanie pożądanego wizerunku. Influencerzy mogą dążyć do roli:
- idola,
- aktywisty,
- eksperta/specjalisty w konkretnej dziedzinie,
- lifestylera.
Co to jest Influencer marketing – definicja
Znając znaczenie pojęcia „influencer” można więc przejść do zdefiniowania influencer marketingu. Jak sama nazwa wskazuje, jest to jedna z metod stosowanych w marketingu internetowym, która umożliwia skuteczną reklamę marki i oferowanych przez nią produktów. Odbywa się to przy ścisłej współpracy z influencerem, zazwyczaj na płaszczyźnie Internetu, co pozwala na bezpośrednie dotarcie do grupy docelowej. Współtworzenie wizerunku marki z influencerami najczęściej przybiera formę dobrze opracowanej kampanii. Sprawdźmy teraz, co się za tym kryje!
Kampania influencer marketing. Na czym polega?
W czasach, w których to Internet ma wpływ na decyzje konsumenckie, głos influencerów to jeden z najskuteczniejszych sposobów na prowadzenie marketingu w firmie. Influencer marketing dla sklepu internetowego polega na tym, że dana marka „udostępnia” za darmo swoje produkty lub usługi konkretnej osobie. Ta zaś w zamian ma je odpowiednio wypromować, przy wykorzystaniu potencjału social mediów oraz własnych zasięgów, docierając do swoich odbiorców i zachęcając ich do skorzystania z prezentowanej oferty.
Zalety infulencer marketingu
Działania marketingowe prowadzone przez influencerów przynoszą bardzo wiele korzyści dla biznesu. Co Twój sklep internetowy może zyskać w ramach takiej współpracy?
Wzrost świadomości marki
Współpraca z influencerami sprzyja budowaniu rozpoznawalności marki w sieci. Jeżeli znana osoba zacznie interesować się produktami lub usługami Twojej firmy, możesz mieć pewność, że w niedługim czasie usłyszy o Tobie bardzo wielu klientów, którzy do tej pory nawet nie mieli pojęcia o Twoim istnieniu. Świadomość marki bezpośrednio wpływa na budowanie zasięgów. Te zaś z kolei mogą przełożyć się na większą konwersję.
Dotarcie do nowych klientów
Dzięki influencer marketingowi można w prosty sposób dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, ponosząc przy tym stosunkowo niskie koszty. Pod tym względem Internet – a szczególnie wykorzystywane na co dzień media społecznościowe – nie stanowią żadnego ograniczenia.
Wzrost sprzedaży
Współpraca influencera z Twoją marką przekłada się także na korzyści związane ze wzrostem sprzedaży. Produkt promowany i reklamowany przez osobę o ogromnych zasięgach z pewnością znajdzie grupę ludzi, którzy chętnie go przetestują – czyli tak naprawdę skorzystają z Twojej oferty.
Wejście na nowe rynki
Kampania reklamowa w mediach społecznościowych, którą prowadzą influencerzy, to sposób na dotarcie do ludzi z całego świata. Dzięki temu marka może wybić się nie tylko na rodzimym rynku, ale także spełnić oczekiwania rynków zagranicznych.
Jak znaleźć influencerów?
W pierwszej kolejności należy zdefiniować cel i strategię kampanii influencer marketing. Zastanów się, czy najważniejszą kwestię stanowi dla Ciebie wzrost świadomości i rozpoznawalności marki, wzrost sprzedaży, czy może rozwój e-commerce w sferze internetowej. Jasno określone priorytety pozwolą ustalić, jaką formę komunikacji przyjąć oraz jakie działania wdrożyć, aby trafić do potencjalnych odbiorców. Pozostając w tym temacie, należy również dokładnie określić grupę docelową – w tym jej wiek, płeć, zainteresowania czy kraj zamieszkania. Dzięki temu kampania prowadzona przez wybranego influencera będzie skuteczniejsza.
Na tym etapie można przystąpić do poszukiwania osoby, która podejmie się współpracy w ramach kampanii marketingowej. Gdzie najlepiej to robić? W mediach społecznościowych! Najlepiej posiłkować się przy tym hasztagami oraz frazami kluczowymi, które nawiązują do rodzaju prowadzonej działalności. Właściciel e-commerce może także skorzystać z płatnych baz influencerów.
Influencer marketing e-commerce. Mierzalność efektów
Wartość influencer marketingu w e-commerce, podobnie jak i każdego innego rodzaju marketingu, mierzony jest zyskami, jakie przynosi internetowemu biznesowi. Tylko w przypadku osiągnięcia założonego celu można mówić o powodzeniu całej akcji. W jaki sposób zmierzyć efekty Twojej kampanii?
- Reakcje odbiorców: najłatwiejszym sposobem na zweryfikowanie efektów kampanii jest oczywiście monitorowanie reakcji odbiorców na publikowane przez influencerów treści,
- Zyski ze sprzedaży: sygnałem świadczącym o tym, że prowadzona kampania influencerska przynosi efekty, jest także wzrost sprzedaży konkretnych produktów,
- Zwiększenie zasięgów: jeżeli widzisz, że Twoja firma stała się obiektem zainteresowania szerszego grona odbiorców, możesz mieć pewność, że wdrażane przez influencerów działania prowadzą prosto do celu!
Kilka końcowych myśli, czyli o czym warto pamiętać, podejmując współpracę z influencerem?
Influencerzy od lat stanowią nieodłączny element wirtualnego świata. Stąd też firmy, które chcą zaistnieć w sieci, powinny rozważyć podjęcie współpracy z takimi osobami – szczególnie że są to zazwyczaj ludzie zmotywowani i chętni do współdziałania. Pamiętaj jednak, że oni także muszą mieć z tego jakiś zysk, a także, aby produktu pasowały do tego, co reprezentuje dany influencer.
Jeżeli więc pragniesz odnieść sukces w e-commerce, nie bój się nowych wyzwań i współprac. Postaw na influencer marketing i sprawdź, jak imponujące efekty może to przynieść Twojej firmie!