Ecommerce

Prowadząc sklep internetowy, pamiętaj o tym, żeby zadbać o środowisko!

Ekologia w e-commerce

Mamy teraz jeden z najlepszych okresów w dziejach branży e-commerce. Pandemia wstrząsnęła wprawdzie gospodarką na wielu poziomach, ale branża e-commerce, która stała się naturalną drogą ucieczki dla sprzedających i kupujących odciętych od normalnych kanałów dystrybucji, tylko na całej sytuacji zyskała. Jeżeli nie możesz albo nie chcesz iść do sklepu, to zawsze możesz „pójść” do sklepu internetowego, a wielu zasobniejszych klientów nie mogąc wyjść do restauracji, kina itp. chętnie wydaje zaoszczędzone w ten sposób pieniądze na zakupy online. Podobnie, jeśli straciłeś pracę lub twoja firma nie może zarabiać tak jak dotąd, to może mógłbyś założyć własny sklep internetowy? Jeżeli postanowisz zacząć przygodę z e-commerce, to pamiętaj, że biznes to nie tylko pieniądze, ale także odpowiedzialność: wobec pracowników, klientów, społeczeństwa, ale też środowiska naturalnego. Trzeba też pamiętać, że ekologia jest coraz ważniejsza dla potencjalnych klientów. Więc jak prowadzić sprzedaż internetową przyjazną dla środowiska?

Przyjazne środowisku produkty

Możesz oczywiście założyć sklep internetowy skupiający się na sprzedaży ekologicznych produktów. Warto tylko pamiętać o tym, że nie wszystko co ma napis EKO jest faktycznie ekologiczne. Na przykład żywność określana w Polsce jako „ekologiczna” jest często tak naprawdę żywnością produkowaną metodami tradycyjnymi, co przynosi pewne korzyści środowisku, ale nie jest jednoznaczne z ekologią. Łatwo jest tu popaść w pułapkę pseudonaukowej pop-ekologii, która z ochroną przyrody niewiele ma wspólnego. Dlatego jeżeli chcesz otworzyć sklep internetowy, który będzie prawdziwie ekologiczny, dobrze przemyśl jak twoje produkty pomagają środowisku i dołóż wszelkich starań aby zakomunikować to klientom. To zarówno dobry zabieg marketingowy, jak i forma edukacji ekologicznej. Jednak nawet jeśli chcesz założyć sklep internetowy żeby sprzedawać bardziej przyziemne towary, to możesz wprowadzić do sprzedaży ich ekologiczne wersje – nawet zwykły papier do drukarki może być wykonany z makulatury – i promować je na na stronie sklepu.

Ekologiczne opakowania do wysyłki produktów

Niezależnie od tego co sprzedajesz w swoim sklepie internetowym, możesz pomóc środowisku pakując towar w ekologiczne opakowania do wysyłki. Przy okazji wyślesz wyraźny sygnał klientom, że ekologia jest ważna w działalności twojego sklepu online. Jak ekologicznie zapakować produkty w e-sklepie? Zacznijmy od tego, żeby zużywać jak najmniej materiałów opakowaniowych. W cokolwiek pakujesz swoje produkty, trzeba te opakowania wyprodukować, przywieźć do sklepu internetowego, a następnie zutylizować. Każdy z tych etapów pochłania energię i surowce, generując ślad węglowy, a często i inne zagrożenia. Więc im mniej, tym lepiej. Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku – towar musi być odpowiednio zabezpieczony, bo w przypadku uszkodzenia nie tylko ponosimy koszty, ale generujemy też dalsze zanieczyszczenia.

Ponadto, masz do wyboru rozmaite rodzaje opakowań o różnym wpływie na środowisko. Można znaleźć wiele wyliczeń pokazujących różnice między śladem węglowym i wodnym różnych opakowań. Niestety nie dają one jednoznacznych odpowiedzi, bo też i jest to skomplikowany problem. Wszystkie one zakładają jednak, że opakowania będą prawidłowo utylizowane; w najgorszym wypadku trafiając na śmietnisko. Musisz jednak pamiętać, że nie wiesz co stanie się z opakowaniami użytymi w twoim sklepie po dostawie. Do wyliczeń trzeba dodać ryzyko, że trafią one wprost do środowiska. W tej sytuacji zdecydowanie lepiej jest postawić na opakowania biodegradowalne i przetwarzalne. Tak więc zamiast folii lepiej użyć papier, a najlepiej gruby karton, który dobrze zabezpieczy towary, dzięki czemu nie będą potrzebne kolejne warstwy opakowania. Podobnie, zamiast folii bąbelkowej lepiej użyć do zabezpieczenia delikatnych produktów papier, szczególnie jeśli możesz wykorzystać ponownie używany już papier. Papierem można też wypełnić puste przestrzenie w opakowaniu, sprawdzi się on lepiej niż folia czy styropian, podobnie jak kartonowe kształtki są zdecydowanie lepsze od styropianowych. Szczególnie że styropian się „sypie” i nawet jeśli jest prawidłowo utylizowany, to jego drobne kulki mogą się dostać do środowiska, a są bardzo szkodliwe i niemal niemożliwe do usunięcia. Jeszcze gorsze są styropianowe płatki do wypełniania opakowań, w ich przypadku niemal nie sposób zapobiec przedostaniu się odpadów do środowiska. Na szczęście można je zastąpić ryżowymi czy kukurydzianymi chrupkami, albo nawet papierem z niszczarki.

Ekologiczne rozwiązania logistyczne

Należy też pamiętać o tym, żeby „nie wysyłać powietrza”, czyli dobierać wielkość opakowań do rozmiaru produktów tak, aby nie było w nich pustych przestrzeni. W środkach transportu operatora logistycznego jest ograniczona ilość miejsca i wysyłając duże pudła zmuszamy operatora do wysłania większej liczby pojazdów, głównie samochodów. Nie ma to sensu, jeżeli wysyłamy mały przedmiot. W ogóle transport jest jednym z głównych aspektów prowadzenia sklepu internetowego, na jakie należy zwrócić uwagę w kontekście ekologii. Generalnie prowadzenie swojego sklepu internetowego ma mniejszy ślad środowiskowy niż handel tradycyjny, ponieważ sklep internetowy zajmuje znacznie mniej miejsca, a klienci e-commerce nie muszą do niego jechać (zwykle samochodem). Jednak po dokonaniu sprzedaży produkt musi pojechać do klienta. Z jednej strony zajmuje on mniej miejsca niż człowiek więc może być przemieszczany z mniejszym kosztem energetycznym, z drugiej strony nie zawsze tak się dzieje – furgonetka kurierska wioząca zegarek wciąż jest furgonetką – emituje dwutlenek węgla, pyły i hałas, przyczynia się do powstawania korków i rozjeżdża trawniki.

W logistyce problem kosztów (finansowych i środowiskowych) dostawy do klienta ostatecznego nazywa się problemem ostatniej mili. Generalna zasada jest taka, że im więcej przesyłek z e-sklepu samochód dostawczy może dostarczyć na raz, tym mniejszy ślad węglowy, zanieczyszczenie pyłami, hałas i korki, które generuje dostawa. W tym kontekście nadawania paczek ze sklepów internetowych to Paczkomat jest najlepszym rozwiązaniem – kurier zostawia paczki w jednym miejscu, nie musząc dostarczać każdej przesyłki pod dom. Inną alternatywą jest dostawa do punktu odbioru. W tym przypadku korzyści ekologiczne wynikają z tego, że pojazd dostawczy zamiast jeździć po mieście z pojedynczymi paczkami do indywidualnych klientów, jedzie z dużą ilością przesyłek do jednego punktu, co zmniejsza ilość przejazdów i pozwala na zoptymalizowanie trasy. Główną korzyścią jest tu zmniejszenie śladu węglowego jaki zostawia sklep internetowy, ale ograniczamy też emisję pyłów, hałas i korki w miastach. Najpopularniejszą w Polsce opcją dostaw są Paczkomaty (według badań opinii Kantar Polska decyduje się na nie aż 89% kupujących w sieci), które mają tą zaletę, że oferują bardzo gęstą sieć urządzeń (nawet 90% mieszkańców miast ma najbliższy Paczkomat w zasięgu 500 m), dzięki czemu klienci na ogół nie jeżdżą do nich samochodami lub odbierają paczki po drodze ze sklepu czy pracy.

Pamiętaj, aby prowadząc swój sklep internetowy informować kupujących o wszelkich podejmowanych przez sklep pro-ekologicznych działaniach i decyzjach. Jeżeli ma to dla nich znaczenie, będzie to wartościowy ruch marketingowy, a jeśli nie ma, to może takiego znaczenia nabierze.

Może Ci się spodobać