Ecommerce

Znaczenie social mediów w prowadzeniu sklepu online

Social media w e-commerce

Prowadzenie sklepu internetowego to wiele obowiązków. Wysyłka towarów, rozwój biznesu, dbanie o asortyment, promocja sklepu i wiele innych. Social media to potężne narzędzie dla sklepu internetowego. Szczególną wartość mediów społecznościowych stanowi nie tylko kierowanie konsumentów do nowych produktów lub atrakcyjnych ofert sprzedaży i promocji, ale także tworzenie kanałów komunikacji i budowanie poczucia wspólnoty. Obecność w mediach społecznościowych obejmuje również możliwości sprzedaży bezpośredniej za pośrednictwem niektórych sieci (na przykład na Facebooku), a także narzędzia zapleczowe, które umożliwiają klientom udostępnianie jednym kliknięciem produktów i ostatnich zakupów znajomym i obserwującym. Chociaż czasami trudno jest zmierzyć pośrednie zyski z korzystania z mediów społecznościowych, jakie daje zadawanie pytań przez klientów i prowadzenie rozmów z obserwującymi, działania takie umożliwiają budowanie lojalności wobec marki i poczucia wspólnoty. Jeśli chodzi o rozwiązywanie problemów związanych ze wsparciem klienta, interakcje w mediach społecznościowych pomagają zatrzymać klientów i wykazać zaangażowania firmy w rozwiązywanie ich problemów. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się również, na czym polega promowanie sklepu internetowego i jakie znaczenie ma prowadzenie kont na mediach społecznościowych.

Prowadzenie działań w mediach społecznościowych – podstawy

Social media pomagają promować sklep internetowy, który ze swojej strony musi podkreślać swoją obecność w sieci. Poświęcanie cennego czasu na tworzenie postów dla mediów społecznościowych będzie bezproduktywne, jeśli klientów nie będziemy kierować do stron firmy w mediach społecznościowych i zachęcać ich, aby śledzili tam fanpage sklepu internetowego. Umieść ikony mediów społecznościowych na dole każdej strony sklepu i podawaj linki do udostępniania poszczególnych produktów. Ważne jest również, aby mieć strategię przed rozpoczęciem kampanii w social mediach. W przypadku początkującej firmy lepiej jest mieć dwa-trzy kanały na początek. Pomaga również stworzenie spójnego tonu, który odzwierciedla postawę biznesową marki. Zarówno badania rynku jak i intuicja odgrywają rolę w strategii social media, ponieważ esencją komunikacji w mediach społecznościowych jest prowokowanie konwersacji. Trzeba zawczasu określić, gdzie czas i wysiłek włożony w social media będą najbardziej efektywnie wykorzystane. Poświęcenie czasu na dodanie wysokiej jakości zdjęć produktów i logo firmy do obrazów i pól tła kont w social mediach pomoże również ujednolicić branding marki.

Gdzie promować sklep internetowy?

Gdzie sprzedawać w internecie? Najlepiej zacząć od ugruntowanych platform o dużym ruchu, które oferują szereg funkcji, różne sposoby reklamowania i sprzedaży produktów oraz możliwość ukierunkowania na wąską grupę odbiorców. Niektóre platformy społecznościowe mogą pasować konkretnym sklepom internetowym, ponieważ doskonale pasują do ich oferty. Na przykład, marka odzieżowa, prawdopodobnie chciałaby zamieszczać treści na Instagramie, gdzie skupia się wielu fanów mody, ponieważ platforma koncentruje się na wizerunku, a konsumenci są już przyzwyczajeni do odkrywania i kupowania odzieży w aplikacji. Należy też zastanowić się, które platformy przyciągają docelową grupę demograficzną. Marketing sklepu powinien być skierowany tam, gdzie spędzają czas jego idealni klienci. Badania wskazują, że 60% korzystających z platformy Pinterest to kobiety, a 98% użytkowników Facebooka uzyskuje dostęp do witryny za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Na podstawie tych i podobnych danych można określić, która platforma będzie najlepsza dla danego sklepu internetowego.

Jak przyciągnąć klientów do sklepu internetowego?

Jak zwiększyć liczbę obserwujących w social mediach? Zwiększenie liczby osób obserwujących stronę lub konto w mediach społecznościowych musi być priorytetem. Im więcej osób widzi posty sklepu i śledzi kanały społecznościowe marki, tym social media marketing skuteczniejszy. Oferowanie treści, które są przydatne, ciekawe, ekscytujące, a najlepiej wszystko na raz, pomaga dotrzeć do szerszego grona obserwujących, ponieważ ludzie udostępniają posty, które uważają za interesujące. Czasami pomocne może być również poproszenie użytkowników już śledzących kanały społecznościowe marki odbiorców o udostępnienie treści. Trzeba jednak zadbać o to, żeby prośby te nie były zbyt częste ani nachalne. Oferowanie obecnym i potencjalnym klientom korzyści ze śledzenia kont, to kolejna przydatna strategia.

E-commerce w social media – posty promocyjne

Jednym z najbardziej podstawowych – i najważniejszych – kwestii, o które należy zadbać, jest powód i cel prowadzenia promocji. Do działań mających na celu usunięcie zastoju w zapasach trzeba mieć inne podejście niż do promocji ukierunkowanej na zwiększenie sprzedaży lub nagradzanie lojalnych użytkowników. Jednym ze sposobów nagradzania odbiorców bez utraty znacznej części marży jest oferowanie możliwości zakupu produktów w przedsprzedaży, a także niewielkich rabatów na takie oferty. Udostępnienie promocji tylko poprzez sieci społecznościowe sprawi, że ta forma marketingu będzie się wyróżniać i zapewni klientom poczucie wyłączności, co jest potężnym narzędziem dla firmy. Innym sposobem na stworzenie poczucia ekskluzywności jest sprzedaż błyskawiczna – bardzo ograniczone oferty, które trwają kilka dni lub tylko kilka godzin. Podkreślanie zarówno krótkiego czasu promocji, jak i rabatów na produkty, jakie można uzyskać, jest dobrym sposobem na przyciągnięcie konsumentów bez konieczności obniżania dochodów w perspektywie długoterminowej.

Jak sprzedawać produkty przez social media?

Social e-commerce polega na sprzedaży bezpośrednio do użytkowników social media. Miejscem, gdzie odbywa się wszystko od odkrycia produktu lub usługi, przez decyzję o zakupie, po proces realizacji transakcji, jest aplikacja lub platforma social media. Na przykład, niektóre sklepy (internetowe i stacjonarne) mają na swoim profilu na Facebooku wbudowany sklep, w którym klienci mogą przeglądać i kupować produkty. Szansą na sukces w social e-commerce jest dla sklepów internetowych sprzedaż produktów, które potencjalny klient może szybko ocenić na podstawie zdjęcia i kupić pod wpływem impulsu. Najlepiej jeśli są to przedmioty o niewysokich cenach, które raczej nie zostaną zwrócone. Firmy odzieżowe mogą z powodzeniem sprzedawać ubrania i akcesoria w mediach społecznościowych, ponieważ ten proces sprzedaży pasuje do sposobu, w jaki ludzie kupują te produkty. Kiedy social media nie są dobrym kanałem sprzedaży w e-commerce? Nie ma sensu korzystać z tej strategii sprzedaży jeśli produkt w sklepie lub usługa firmy należą do wyższej kategorii cenowe, w której klienci chcą osobiście ocenić jakość. Klient kupujący aparat fotograficzny albo pierścionek zaręczynowy będzie chciał poświęcić więcej czasu na ocenę dostępnych opcji i weryfikację sprzedawców, niż jest możliwe w ramach social e-commerce. W nawiązywaniu relacji z tymi klientami lepiej sprawdzi się po prostu reklama w mediach społecznościowych.

Może Ci się spodobać