Ecommerce

Proces zakupowy w sklepie online krok po kroku

Zakupy online

Dynamiczny rozwój branży e-commerce stale stawia przed właścicielami sklepów internetowych nowe wyzwania m.in. gdzie przedawać w internecie. Chcąc wybić się na tle konkurencji, muszą oni zadbać przede wszystkim o klienta i jego potrzeby. Tuż obok atrakcyjnej oferty czy nietuzinkowych produktów, istotny jest przyjazny dla konsumenta proces składania zamówienia. Czym jest, dlaczego należy zadbać o to, aby przebiegał bezproblemowo oraz w jaki sposób można go usprawnić? Tego dowiesz się z poniższego artykułu!

Proces zakupowy – definicja

Z reguły nie istnieje jedna konkretna definicja, która w teorii określałaby, czym tak naprawdę jest proces zakupowy. Dla wielu pojęcie to wiąże się ze wszystkimi czynnościami, jakie zachodzą w trakcie procesu składania zamówienia przez klienta na stronie internetowej. W rzeczywistości jednak całość procedury zaczyna się dużo wcześniej i dotyczy czynności podejmowanych wewnątrz przedsiębiorstwa (np. badania rynku czy negocjacje), których celem jest pozyskanie informacji na temat użytkowników robiących zakupy w Internecie. Finalizacja zamówienia nie jest z kolei momentem zakończenia procesu zakupowego. W jego skład wchodzą bowiem zachowania klientów, które występują już po złożeniu zamówienia w sklepie internetowym.

Proces zakupowy – etapy ścieżki zakupowej

Proces złożenia zamówienia w sklepie internetowym zazwyczaj przebiega na podobnych zasadach. Najczęściej wizyta w wybranym e-sklepie jest poprzedzona wykorzystaniem wyszukiwarki internetowej, w celu odnalezienia konkretnych produktów. W takiej sytuacji pierwszym etapem jest więc przekierowanie na stronę sklepu, poprzez kartę produktu. To właśnie tam konsument uzyskuje szczegółowe informacje, na temat oferowanego asortymentu oraz jego ceny. To także tu zostają mu przedstawione formy i koszty dostawy oraz rodzaj płatności, jakimi dysponuje sklep online.

Jeżeli oferta jest dla niego interesująca, na następnym etapie przechodzi do koszyka, aby rozpocząć proces składania zamówienia. Najczęściej polega on na wypełnieniu niezbędnych danych i późniejszym wyborze preferowanej metody dostawy oraz płatności. Po tym następuje przekierowanie na stronę, na której klient dokonuje płatności wybranym przez siebie sposobem. Po sfinalizowaniu transakcji sklep internetowy rozpoczyna proces dostawy towaru do klienta. Zakończenie procesu zakupowego nie następuje jednak wraz z chwilą, w której produkty trafią do klienta. Znaczenie mają bowiem też zachowania, jakie podejmuje on już po otrzymaniu swojego zamówienia – przede wszystkim to, czy zdecyduje się on ponownie skorzystać z oferty raz wybranego sklepu internetowego. Aby tak się stało, cały proces musi przebiegać bez zakłóceń i dawać klientowi pełną satysfakcję z zakupu. W tym celu niezbędna może okazać się optymalizacja procesu składania zamówienia. Jak jej dokonać? Już podpowiadamy!

Na czym polega optymalizacja procesu zakupowego?

Proces zakupowy to jeden z najważniejszych elementów każdego sklepu internetowego. Stąd też konieczność jego optymalizacji, aby móc korzystać wyłącznie ze skutecznych metod zarządzania, jednocześnie osiągając stawiane sobie cele. Każda wdrażaną zmianę należy jednak poprzedzić dokładną analizą, dzięki czemu działania zawsze będą odpowiednio dostosowane do specyfiki przedsiębiorstwa. Proces składania zamówienia w sklepie internetowym powinien być intuicyjny oraz oparty o prostą i rzetelną nawigację po witrynie, przez co każdy klient będzie mógł szybko zrealizować to, co tak naprawdę go interesuje. Uproszczenie całego procesu, zwane także optymalizacją procesu zakupowego, zakłada więc ograniczenie niezbędnych czynności do kilku podstawowych kroków. Na każdym etapie usługobiorca powinien otrzymywać informacje, które z jego perspektywy są najważniejsze (np. przed przejściem do płatności należy poinformować go, ile wynosi koszt dostawy oraz kiedy może spodziewać się doręczenia przesyłki). Nawigacja w sklepie internetowym nie powinna również być ograniczana przez rozpraszające reklamy czy banery. Warto zadbać również o poprawne działanie i ładowanie strony internetowej.

Jak usprawnić proces zakupowy konsumenta w sklepie internetowym?

Dokładnie wyznaczona ścieżka zakupowa

W trakcie zakupów w sklepie internetowym najważniejszą jednostką jest informacja, która uzyskuje klient. Dlatego też warto więc postarać się, aby klient zawsze wiedział, na jakim etapie składania zamówienia się znajduje oraz co czeka na niego dalej. Dzięki temu będzie mógł odpowiednio przygotować się do kolejnego kroku, co wzbudzi w nim poczucie bezpieczeństwa oraz chęci pozostania na danej stronie internetowej.

Szczegółowe informacje o składanym zamówieniu w sklepie internetowym

Oprócz wyznaczenia ścieżki zakupowej istotne jest także odpowiednie informowanie klienta o najważniejszych kwestiach, związanych ze składaniem zamówienia. Najważniejszą z nich jest oczywiście ostateczny koszt, jaki usługobiorca będzie musiał ponieść za zamawiany towar i jego dostawę. Odwlekanie w czasie momentu podania finalnej kwoty zamówienia może przyczynić się do porzucenia koszyka przez kupującego. Wśród istotnych informacji przekazanych klientowi powinny znaleźć się również te, dotyczące warunków zawieranej umowy sprzedaży – jak choćby kwestii ewentualnych zwrotów. Każdy z tych zabiegów wpływa na pozytywne doświadczenie konsumenta.

Dostosowanie procesu zakupowego do urządzeń mobilnych

Nie jest niczym zaskakującym, że coraz więcej użytkowników sieci odwiedza wybrany e-sklep z poziomu urządzenia mobilnego. Z tego powodu należy zadbać o odpowiednią optymalizację strony sklepu internetowego do wersji mobilnej, aby wyświetlane w ten sposób informacje zawsze były czytelne, a cały proces zakupowy nie przysparzał problemów.

Możliwość kontynuowania zakupów w sklepie internetowym

Usprawnienie zakupów w sklepie internetowym wiąże się także z udostępnieniem klientom możliwości powrotu do sklepu i kontynuowania zakupów w dogodnym dla siebie momencie. Warto więc wprowadzić automatyczne zapisywanie zawartości koszyka, aby po ponownym odwiedzeniu witryny niedokończone zamówienie już na nich czekało.

Zakupy bez rejestracji

Dla osób składających zamówienie w sklepie internetowym w pośpiechu najważniejsze jest szybkie przejście przez proces zakupowy. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest zaproponowanie możliwości złożenia go bez konieczności zakładania konta. Na ostatnim etapie można jednak zaproponować konsumentowi, że wprowadzone przez niego dane w kilka chwil mogą doprowadzić do utworzenia konta, które przy kolejnych zakupach jeszcze bardziej przyspieszy cały proces.

Zapamiętywanie adresu dostawy

W trakcie błyskawicznej wizyty w e-sklepie, jak również składania zamówienia za pomocą urządzenia mobilnego, ważna jest także wygoda wprowadzania danych. W tym względzie cały proces można zoptymalizować, choćby poprzez zapamiętywanie adresu dostawy z wcześniejszych zakupów. Dzięki temu uda się uniknąć komplikacji w trakcie wysyłki, a klient będzie mógł jeszcze szybciej złożyć zamówienie.

Doświadczenie klienta. Co może wnieść do Twojego sklepu internetowego?

Dobrze prosperujący sklep internetowy to ten, który cieszy się zainteresowaniem wśród nowych konsumentów, a jednocześnie posiada sieć z zaufanych, stałych klientów. Budowanie takiego wizerunku często wymaga jednak czasu i stosowania efektywnych metod. Nowoczesne rozwiązania wdrażane przez sklepy internetowe w dużej mierze bazują na doświadczeniach klientów – w końcu to właśnie ich należy odpowiednio zachęcić, aby zrobili zakupy i jeszcze nieraz powrócili do sklepu po więcej produktów. Z tego względu tak ważna jest optymalizacja procesu zakupowego z uwzględnieniem potrzeb i doświadczenia klienta. Uproszczenie składania zamówienia w sklepie online to sposób na budowanie silnej pozycji na rynku, poprzez zachęcenie potencjalnego klienta do skorzystania właśnie z tej konkretnej oferty. Bezpośrednio przekłada się to na wzrost sprzedaży. Szacunkowo może on wynieść nawet kilka procent! To zaś pozwala przedsiębiorstwu wygenerować większe zyski. Jeżeli więc chcesz, by Twój produkt sprzedawał się niczym ciepłe bułeczki, nie zapomnij, jak ważną rolę odgrywa pozytywny odbiór sklepu internetowego przez klienta!

Może Ci się spodobać