Technologia

Jakie znaczenie ma wygląd aplikacji mobilnych?

Aplikacje mobilne

Większość z nas, myśląc o projektowaniu odruchowo łączy pracę projektanta z efektem wizualnym. W rzeczywistości jednak jego efekt, to co moglibyśmy określić jako „wygląd aplikacji”, wykracza poza to, co widać na pierwszy rzut oka. Tymczasem projektowanie aplikacji jest kluczowe dla jej sukcesu, a co za tym idzie – dla sukcesu biznesowego firmy. Jeśli proces projektowania zostanie zaniedbany, może to pogrążyć całe przedsięwzięcie. Statystyki dotyczące smartfonów z 2019 roku pokazują, że ponad trzy miliardy użytkowników telefonów komórkowych na całym świecie dokonały w 2019 roku ponad dwustu miliardów pobrań aplikacji mobilnych. Jednymi z najpopularniejszych aplikacji mobilnych są te służące do robienia zakupów. Coraz więcej zwolenników posiadają na przykład aplikacje do zamawiania produktów spożywczych. Przeciętny użytkownik pobrał od sześćdziesięciu do dziewięćdziesięciu aplikacji, jednak bardzo niewiele z tych aplikacji jest regularnie używanych. Tak zwany wskaźnik retencji aplikacji wyniósł w 2019 roku nieco ponad trzydzieści procent, co oznacza, że prawie jedna trzecia użytkowników wróciła do zainstalowanej aplikacji więcej niż dziesięć razy (jest to spadek w stosunku do wskaźnika retencji w 2018 roku, który wynosił prawie czterdzieści procent). To pokazuje pośrednio jak rzadko aplikacje mobilne przeżywają na rynku w kontakcie z użytkownikami, od których zależy powodzenie całego przedsięwzięcia.

Projektowanie aplikacji – interfejs (UI) i doświadczenie (UX) użytkownika

Można wyróżnić trzy dziedziny projektowania: projektowanie graficzne, wzornictwo przemysłowe, projektowanie interakcji. Projekt graficzny obejmuje pracę z obrazami, takimi jak ilustracje, typografia, lub obrazy, na różnych nośnikach, w tym w druku i w Internecie. Wzornictwo przemysłowe jest używane do produkcji dóbr fizycznych wykorzystywanych przez ludzi na całym świecie. Natomiast w przypadku produktów mobilnych zajmujemy się projektowaniem interakcji. Podczas gdy projekt graficzny dotyczy przede wszystkim estetyki, projektowanie interakcji pomaga przedsiębiorcom osiągnąć określone cele. Jest to bardzo ważny element procesu rozwoju aplikacji, ponieważ szczególnie koncentruje się na zaspokajaniu potrzeb klientów. Proces ten ma na celu tworzenie interaktywnych systemów, które przyciągają i utrzymują zainteresowanie użytkownika tym, co oferuje aplikacja.

Aby firma korzystająca z aplikacji mobilnej odniosła sukces, nie wystarczy sam pomysł na aplikację; konieczne jest zapewnienie użytkownikowi doskonałego doświadczenia. Rozwój aplikacji mobilnej, która odniesie sukces, składa się z dwóch elementów: User Experience (UX – doświadczenie użytkownika) i User Interface (UI – interfejs użytkownika). Każda udana aplikacja mobilna jest wynikiem tworzenia aplikacji poprzez spójne uwzględnienie projektowania UI i UX. Aplikacja mobilna zaprojektowana bez przemyślanego UI/UX nie przyciągnie użytkowników na dłużej niezależnie od jej funkcjonalności. Obecnie użytkownicy preferują szybkie, przejrzyste i łatwe w nawigacji aplikacje, które mogą rozwiązać ich problemy przy mniejszej liczbie interakcji i dotknięć. Dlatego bardzo ważne jest, aby podczas tworzenia aplikacji twórcy rozumieli znaczenie UI / UX w tworzeniu aplikacji mobilnych. Przede wszystkim ważne jest, aby zrozumieć na czym polega projektowanie UI/UX. Zadowalające wrażenia z użytkowania to najważniejszy aspekt aplikacji mobilnej. Dlatego jeśli zastanawiasz się jak zrobić własną aplikację dla swojej firmy, musisz wiedzieć czym jest projektowanie interfejsu (UI) i doświadczenia (UX) użytkownika.

Tworzenie interfejsu użytkownika aplikacji mobilnej obejmuje to, jak aplikacja będzie wyglądać oraz w jaki sposób użytkownik współpracuje z aplikacją. Uogólniając, UI design kładzie nacisk na prezentację aplikacji. Zadaniem projektanta interfejsu użytkownika jest skupienie się na projekcie graficznym aplikacji poprzez zrozumienie i wzięcie pod uwagę potrzeb użytkowników. Jest to część procesu, w której projektant upewnia się, że interfejs aplikacji zawiera elementy znane użytkownikom. Cały sens tego procesu polega na przewidywaniu, co użytkownicy mogą potrzebować zrobić, a następnie wymyśleniu najłatwiejszego sposobu na zrealizowanie tych działań.

UX design to proces, który określa punkt widzenia użytkownika na funkcjonalność aplikacji. Ma to duży wpływ na budowanie wrażenia jakie aplikacja mobilna tworzy. Doświadczenie użytkownika obejmuje wszystkie aspekty interakcji użytkownika z aplikacją. Efektywny UX design to procedura zwiększania zaufania i satysfakcji klientów poprzez poprawę funkcjonalności – użyteczności i prostoty – aplikacji, a także satysfakcji jaką użytkownik czerpie z interakcji z nią. Dobry projektant UX przed rozpoczęciem projektowania aplikacji dokładnie analizuje rynek docelowy, konkretną branżę, potrzeby użytkownika i nie tylko.

Aby aplikacja mobilna odniosła sukces, musi zapewniać użytkownikom przyjemne wrażenia połączone z angażującym interfejsem użytkownika. Dzięki odpowiedniemu zrównoważeniu projektu UI i UX, projekt może przyciągnąć bardziej naturalny ruch do aplikacji mobilnej, a także zapewnić użytkownikom wciągające doznania i funkcjonalność przez dłuższy czas.

Projekt UI i UX – kluczowe aspekty

Projekt powinien używać typowych kolorów, symboli, przycisków, stylu czcionek i ikon, co ułatwi użytkownikom korzystanie z aplikacji i sprawi, że użytkownicy będą od początku umieli w jakimś stopniu wykorzystać funkcje aplikacji mobilnej. Interfejs użytkownika w aplikacji mobilnej powinien być więc wyjątkowy. Dla projektanta ważna jest umiejętność zabawy kolorami i czcionkami, co może nadać aplikacji zadziwiający wygląd, zapewniają jednocześnie, że jej funkcje pozostaną czytelne i przejrzyste. Projekt interfejsu użytkownika w aplikacji powinien być jednolity. Zapewni to użytkownikom łatwość identyfikacji wzorców działania, których oczekuje od nich aplikacja mobilna. Elementy aplikacji powinny być proste. Dotyczy to w szczególności języka i elementów wizualnych. Dzięki temu nie będzie potrzeby instruowania użytkowników jak mają korzystać z aplikacji – jej funkcje będą na tyle oczywiste, że użytkownicy sami się domyślą co i jak zrobić. Aby aplikacja mobilna odniosła sukces, musi być zaprojektowana w taki sposób, aby od użytkownika wymagała jak najmniejszego wysiłku do jej zrozumienia i używania. Aplikacja, która jest trudna do zrozumienia dla użytkowników sprawia, że spędzają za dużo czasu w aplikacji, aby coś zrobić, co zmniejsza ich zadowolenie.

Dobrze zaprojektowana aplikacja mobilna informuje użytkowników o każdym toczącym się w niej procesie poprzez powiadomienia, np. podczas ładowania treści użytkownik powinien być informowany na ekranie, że coś się ładuje, a podczas złożonych procedur powinien zawsze wiedzieć na jakim jest etapie. Najlepsze projekty uwzględniają i cenią czas użytkowników, zawartość musi więc ładować się szybko, najlepiej niezależnie od mocy obliczeniowej urządzenia.

Zasady projektowania wyglądu aplikacji na urządzenia mobilne

Zadowoleni klienci zawsze wracają, zwłaszcza gdy lubią interakcję z danym produktem. Dlatego tak ważne jest, aby aplikacja była zaprojektowana w sposób sprawiający, że klient z przyjemnością korzysta z jej funkcji. Każda dobrze zaprojektowana aplikacja jest zgodna z kilkoma zasadami:

  • Estetyka – zadbanie o to, by aplikacja wyglądała atrakcyjnie dla użytkowników jest niezbędnym elementem procesu projektowania. Jeśli użytkowników przyciągają nowocześnie wyglądające interfejsy, minimalistyczne przyciski i styl, to właśnie powinna zapewniać im aplikacja. Pomocne mogą tu być badania rynku oraz zrozumienie do jakiej grupy demograficznej skierowana jest aplikacja i jaką funkcję ma pełnić w ich życiu (na przykład, pokolenie lat osiemdziesiątych chętnie zobaczy pixel-art w grze, ale niekoniecznie w aplikacji sklepowej).
  • Prostota – użytkownicy nie lubią zbędnych elementów. Chcą znaleźć w aplikacji to, czego szukają i tylko to. Nie wspominając o tym, że na małym ekranie urządzenia mobilnego nie ma miejsca na zbędne elementy. Zmniejszenie liczby zbędnych przycisków i elementów ułatwia też uniknięcie chaosu w interfejsie, który utrudnia życie użytkownikom i źle wygląda.
  • Spójność i wspólne elementy interfejsu użytkownika – używając wspólnych elementów projektant wyświadcza swoim klientom ogromną przysługę. Będą mogli szybciej wykonywać swoje zadania, ponieważ elementy interfejsu będą im znajome i łatwiej rozpoznawalne. Dodatkowo, trzymając się jednolitego stylu, projektant ułatwia im rozpoznanie danego produktu. Projekty powinny być też spójne w różnych kanałach komunikacji z użytkownikiem.
  • Strategiczne wykorzystanie kolorów – kolor i faktura to elementy, które kierują uwagą użytkownika. Przyciski proszące go o podjęcie działań odgrywają ważną rolę, dlatego powinny się wyróżniać kolorem na tle aplikacji. Jednocześnie cały interfejs powinien być spójny i nie wykorzystywać zbyt wielu kolorów. Najlepiej użyć dwóch do trzech kluczowych kolorów – jeden na zwykłe treści, drugi na wyróżnione, być może trzeci na osobną kategorię. Cienie i gradienty odgrywają bardzo ważną rolę przy projektowaniu przycisków, przełączników lub wskazówek wizualnych. Pozwalają one stworzyć atrakcyjne trójwymiarowe przyciski i dobrze wyglądające formularze.
  • Hierarchiczność i przejrzystość – typografia może sprawić, że interfejs będzie wyglądał na bardziej zorganizowany i pomóc w komunikowaniu użytkownikowi gdzie znajduje się w aplikacji. Różne rozmiary i kroje czcionki pozwalają określić priorytet wiadomości i kolejnych ekranów aplikacji.
  • Obsługa dotykiem – zalecenia projektowe Apple wskazują, że kwadrat o powierzchni około 44 pikseli to odpowiednia powierzchnia do kontrolowania dotykiem. Dzięki zachowaniu tych minimalnych wymiarów użytkownicy będą mogli kliknąć określony przycisk bez omyłkowego naciśnięcia innego razem z nim. Ułatwia to nawigowanie wewnątrz aplikacji, ale narzuca też ograniczenia projektowi wizualnemu.
  • Treści – treści są również bardzo ważne w interakcji między aplikacją a użytkownikami. Komunikaty powinny być krótkie i jasne. Nikt nie lubi czytać całych bloków tekstu, żeby zrozumieć jak aplikacja ma mu pomóc. Pozornie treść i projekt wizualny to dwie różne kwestie, ale po pierwsze to ściana tekstu wygląda znacznie mniej atrakcyjnie niż zwięzły komunikat, a po drugie konieczne jest dostosowanie projektu graficznego do ilości tekstu, choćby poprzez dobór czcionek, czy sposobu wyświetlania komunikatu na ekranie urządzenia (czy ma być to cały ekran, czy tylko wyskakujące okienko) wśród innych elementów (na przykład gdzie i jak ma być umieszczony przycisk akcji powiązany z komunikatem).
  • Podporządkowanie potrzebom użytkownika – nie można też zapomnieć, że świetna estetyka może przyciągnąć użytkownika, robiąc znakomite pierwsze wrażenie, ale jeśli chcesz budować długotrwałe relacje z klientem, trzeba skupić się na zaspokajaniu jego potrzeb. Ta praca projektowa wymaga przewidywania życzeń i potrzeb użytkowników oraz upewnienia się, że interfejs zawiera elementy, których klient potrzebuje i które są łatwe do zrozumienia i dostępne.
  • Gotowość na zmiany – czasem na etapie projektowania trudno przewidzieć odbiór aplikacji przez użytkowników, czasem po prostu zmieniają się standardy projektowania, czy to na skutek mody, czy zmian technologicznych (co widzieliśmy już kilka razy w historii systemów operacyjnych dla urządzeń mobilnych). Zmiana wyglądu aplikacji może więc być konieczna. Trzeba jednak pamiętać, że wiąże się z tym ryzyko. Zmiana może być szokiem dla korzystających z aplikacji i skłonić ich do rezygnacji z niej jeżeli nowy wygląd bardzo im się nie spodoba.

Podsumowanie

Oczywiste jest, że mając do wyboru ponad dwieście miliardów aplikacji mobilnych klient nie będzie zbyt chętny do korzystania z aplikacji – jak pożyteczne nie byłyby jej funkcje – jeśli ma ona odstraszającą estetykę i frustrujący interfejs. Projektowanie jest krytycznym etapem w procesie rozwoju aplikacji. Wszystko inne zależy od projektu, a na projektantach spoczywa duża odpowiedzialność. W procesie projektowym twórcy powinni osiągnąć następujące cele: ustalić co produkt robi dla swoich użytkowników, jaką wartość wnosi w ich życie; ustrukturyzować system i wyjaśnić związki między elementami aplikacji; stworzyć zrozumiały produkt; pomóc użytkownikowi szybko wykonać zadanie; wyróżnić produkt na rynku; sprawić, że produkt jest estetyczny i innowacyjny. Wygląd aplikacji ma kluczowe znaczenie dla pierwszego wrażenia jakie ona wywołuje, ale także dla długotrwałego przywiązania klienta do produktu. W tym pierwszym pomaga innowacyjna, zaskakująca i oryginalna estetyka, ale w tym drugim najważniejsze jest żeby aplikacja mobilna była przejrzysta i zrozumiała na pierwszy rzut oka. Te cele czasem stoją ze sobą w sprzeczności, ale jeśli uda się je połączyć, to będzie to ważny krok w kierunku sukcesu aplikacji mobilnej.

Może Ci się spodobać