Ecommerce

Zdjęcia produktów w sklepie online – dlaczego konieczne jest ich umieszczenie?

Zakupy online

Mimo globalnego kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią, branża e-commerce ma się lepiej niż kiedykolwiek. Okresowe ograniczenia sanitarne, jak i całkiem zrozumiałe obawy kupujących przed wychodzeniem w miejsca publiczne, zmuszają klientów do kupowania w Internecie. Otwarcie sklepu internetowego jest też alternatywą dla firm, które straciły możliwość sprzedaży swoich produktów, a nawet dla osób , które straciły pracę. Ze skutecznym prowadzeniem sklepu internetowego wiąże się jednak wiele niuansów, o których warto wiedzieć żeby odnieść sukces. Jednym z nich jest znaczenie zdjęć produktów w sklepie internetowym.

Jak rozpocząć sprzedaż w Internecie?

Nie trzeba otwierać własnego sklepu internetowego, żeby rozpocząć działalność w e-commerce. Można zacząć od sprzedaży za pośrednictwem popularnych platform e-commerce. Także media społecznościowe umożliwiają sprzedawanie produktów przez Internet. Taką opcję oferuje między innymi Facebook. Założenie własnego sklepu też nie musi być skomplikowane. Korzystając z rozwiązań typu SaaS można założyć prosty sklep niemalże kilkoma kliknięciami, właściwie bez fachowej wiedzy technicznej. Prowadząc sprzedaż w modelu dropshipping, w którym wysyłką towaru do kupujących zajmuje się bezpośrednio hurtownia, nie potrzeba też żadnej infrastruktury. Firmy kurierskie posiadają ofertę dla firm, dzięki której prowadzenie sklepu internetowego jest jeszcze prostsze. Oczywiście jak jest łatwo, to i konkurencja duża, więc żeby odnieść sukces wśród licznych sklepów internetowych działających na podobnych zasadach trzeba prowadzić intensywne działania promocyjne. Własny sklep internetowy jest też lepszą opcją w przypadku firm oferujących unikalny produkt – mając swoją stronę e-commerce można skuteczniej budować własną markę. Nie wyklucza to zresztą handlu przez portale społecznościowe czy inne miejsca do sprzedaży w sieci – dobre oprogramowanie dla sklepów internetowych oferuje możliwość łatwej integracji z innymi platformami sprzedażowymi. Tak czy inaczej, nie można zapominać o dołączeniu dobrych zdjęć do opisów sprzedawanych dóbr.

Czemu służą zdjęcia produktów w sklepie internetowym?

Znacie powiedzenie, że obraz wart jest tysiąc słów? Sklep internetowy nie może dobrze funkcjonować bez zdjęć produktów. Ich podstawową funkcją jest oczywiście informowanie klienta i zachęcanie go do zakupu. Opisy produktów muszą być przejrzyste, zrozumiałe i możliwie kompletne, ale same w sobie rzadko są wystarczające. Dobrej jakości zdjęcia produktowe pozwalają klientowi dostrzec szczegóły, które niekoniecznie wynikają z opisu, jak również wyrobić sobie ogólny, nomen omen, obraz produktu w głowie. Co więcej, nawet jeżeli o wyborach klienta decydują głównie parametry produktu, to dobrej jakości zdjęcia wizualnie atrakcyjnych towarów mogą zachęcić go do dokonania zakupu. Dobre zdjęcia produktów zachęcają też kupującego do kliknięcia w dany artykuł na liście w sklepie, porównywarce cenowej, czy serwisie aukcyjnym. Stanowią też podstawę skutecznej reklamy. Jedną z korzyści związaną ze sprzedaży w sklepach internetowych jest szansa wykorzystania efektu tak zwanego impulse buy, czyli spontanicznych zakupów. Klienci sklepów internetowych są bardziej skłonni do podejmowania decyzji pod wpływem impulsu. Atrakcyjne, dobrej jakości zdjęcia, wyróżniające się żywymi kolorami oraz wywołujące emocje pomagają skłonić klientów do dokonywania zakupów pod wpływem impulsu. Ponieważ klienci impulsywni są zwykle bardziej zainteresowani swoimi relacjami społecznymi i wizerunkiem, jest możliwe, że kupią artykuł żeby móc pochwalić się zakupem. Sprzyjają temu przemyślane zdjęcia na stronie sklepu, sugerujące, że dany produkt dobrze zaprezentuje się w mediach społecznościowych.

Jedną z najczęstszych przyczyn zwrotu towaru jest niezgodność z opisem. Nawet jeżeli klient wyrobił sobie mylne wyobrażenie o produkcie mimo dołożonych przez sklep starań żeby opis był możliwie poprawny, kompletny i wyczerpujący, to wciąż przysługuje mu prawo do zwrotu w ciągu 14 dni od zakupu, bez podawania przyczyn. Dobre autentyczne fotografie sprzedawanego przedmiotu pozwolą klientowi wyrobić sobie lepsze wyobrażenie o tym jak wygląda cały artykuł i jego różne szczegóły, jakiej jest wielkości, jakiego jest dokładnie koloru, a w przypadku rzeczy używanych – jaki jest jego stan. Szczegółowe informacje o produkcie, w tym autentyczne fotografie pozwalają uniknąć zwrotów. Co więcej, poważne przypadki niezgodności produktu z opisem mogą być podstawą do reklamacji nawet w ciągu sześciu miesięcy od daty zakupu (a jeśli udowodni się sprzedawcy świadome zatajenie informacji, to bezterminowo). Autentyczna fotografia towaru obok jego opisu może zapobiec części takich sytuacji.

Jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym za pomocą zdjęć?

Zdjęcia produktów do sklepu internetowego służą zwiększaniu ruchu przede wszystkim dlatego, że indeksowane są przez wyszukiwarkę Google. Dobrze zoptymalizowane zdjęcia będą pojawiać się w wyszukiwarce w odpowiedzi na zapytania użytkowników o konkretne produkty. Kliknięcie w zdjęcie w wyszukiwarce zaprowadzi użytkownika do sklepu. Zdjęcia mogą pojawić się u góry strony wyników wyszukiwania, ale wielu kupujących celowo korzysta z wyszukiwarki obrazów, ponieważ szukają produktów o konkretnym wyglądzie. Zdarza się też, że klient nie zna nazwy produktu i korzysta z przybliżonego terminu wyszukiwania rozpoznając konkretny produkt po wyglądzie. Tak więc dobre, zoptymalizowane zdjęcie może przyciągnąć klienta do sklepu internetowego. Jak zoptymalizować zdjęcia pod wyszukiwarkę? Po pierwsze, do wszystkich zdjęć produktów trzeba dołączać tak zwane alt-tagi, czyli tekst alternatywny. Jest to kawałek kodu HTML, który z założenia miał wyświetlać określony napis, gdyby zdjęcie się nie wyświetliło. Nas jednak bardziej interesuje to, że wyszukiwarka indeksuje te podpisy i wyświetla zdjęcia w odpowiedzi na wyszukiwanie ich treści. Czyli jeżeli ktoś wpisze w wyszukiwarkę „naszyjnik z jednorożcem”, to wyświetlą mu się obrazki, które mają jako tekst alternatywny „naszyjnik z jednorożcem” (w pewnym uproszczeniu). Kolejną kwestią jest nazwa pliku – zamiast zdjecie345.jpg, lepiej nazwać plik nazwą produktu. Wykorzystywane w sklepie internetowym zdjęcia można też wykorzystać w reklamach, jak również w postach w mediach społecznościowych i w serwisach do dzielenia się zdjęciami. Szczególnie w tym ostatnim przypadku każda grafika może zawierać jednocześnie link do strony produktu w sklepie, dzięki czemu stają się kolejną ścieżką do sklepu dla klienta i jednocześnie podnoszą rangę witryny w wynikach wyszukiwania.

Jak robić zdjęcia do sklepu internetowego?

Kluczowym aspektem fotografii produktu do sklepu internetowego jest jej rozdzielczość. Z jednej strony sklep internetowy potrzebuje zdjęć w jak najwyższej rozdzielczości, tak aby klient mógł zobaczyć jak najwięcej szczegółów sprzedawanego produktu. Jednocześnie jednak należy zwrócić uwagę na czas ładowania strony. Statystyki pokazują, że użytkownik przeciętnie opuszcza stronę internetową po zaledwie piętnastu sekundach. Jeżeli przez ten czas nie załadują się wszystkie z fotografii produktu, to klient niechybnie opuści nasz e-commerce nie rozważając nawet jego kupna. Dlatego istotne jest, aby zdjęcia produktów do sklepu internetowego nie były na tyle duże, żeby negatywnie wpływały na szybkość ładowania strony. Poza tym zdjęcia produktowe muszą oczywiście byś ostre, doświetlone i ogólnie dobrej jakości – wykonane profesjonalnym sprzętem przez dobrego fotografa. Często najlepiej jest użyć po prostu zdjęć dostarczonych przez producenta towarów. Jeżeli jednak sklep oferuje produkty unikatowe, to fotografie trzeba wykonać samodzielnie albo zlecić profesjonaliście. Przedmioty najlepiej fotografować na białym tle, które nie odwraca uwagi od obiektu. Produkty jednak powinny być też w miarę możliwości opatrzone zdjęciami przedstawiającymi je w kontekście w jakim będą użytkowane. Rolą tych fotografii jest przede wszystkim wywołanie pozytywnych emocji i skojarzeń. Mają też przyciągać uwagę, czemu sprzyja niezwykła lub zaskakująca forma prezentacji. W tym przypadku fotografie dostarczone przez producenta mogą nie wystarczyć. Dołączenie zdjęć do treści opisu produktów może jednak mieć i stronę praktyczną, w przypadku gdy wygląd produktu jest jego istotnym aspektem. Warto wówczas zwrócić też uwagę żeby zdjęcia na stronie internetowej realistycznie prezentowały produkt. Ubrania na przykład powinny być fotografowane nie tylko na wieszakach, ale też na modelkach w różnych rozmiarach.

Handlując w Internecie, czy to przez serwisy aukcyjne czy własny sklep internetowy, nie można zapominać o znaczeniu dobrych zdjęć. Stanowią one wizytówkę produktu, ale także źródło istotnych dla kupującego informacji. Szczególnie duże jest znaczenie zdjęć dla pozyskiwania klientów ze skłonnością do kupowania pod wpływem impulsu. Obecność zdjęć pomoże taż zapobiec zwrotom spowodowanym różnicom miedzy wyobrażeniem kupującego o produkcie a samym produktem. Dobre przygotowanie i opisanie zdjęć pomoże też w zwiększeniu ruchu na stronie, ponieważ dużo ruchu dociera do sklepów za pośrednictwem wyszukiwarki obrazów Google. Jednym z kluczowych aspektów zdjęć jest ich rozdzielczość, która powinna być na tyle duża żeby ukazać szczegóły produktów, ale nie tak duża żeby spowolnić ładowanie stron. Często najlepiej będzie skorzystać ze zdjęć dostarczanych przez producenta, ale w przypadku produktów unikalnych trzeba je zdobyć samemu. Warto zadbać o zdjęcia ukazujące produkty w kontekście, w jakim będą używane zarówno w celach informacyjnych, jak i po to żeby wywołać pozytywne emocje u użytkowników.

Może Ci się spodobać