Ecommerce

Po co istnieje filtrowanie produktów w sklepach internetowych?

Zakupy online

Tym, co wyróżnia sklepy internetowe na tle tradycyjnej formy handlu, to wygoda i możliwość zrobienia zakupów w dowolnym miejscu i czasie. Ze względu na brak ograniczeń, e-sklepy często dysponują też o wiele większym asortymentem, niż ich standardowe odpowiedniki. W takiej sytuacji poszukiwanie konkretnych produktów musi ulec uproszczeniu. Umożliwia to filtrowanie produktów, które zwiększa wygodę wyszukiwania i jednocześnie ułatwia poruszanie się po sklepie internetowym. Co warto wiedzieć na ten temat? Już podpowiadamy!

Filtrowanie i sortowanie produktów w e-commerce – na czym polega?

Praktycznie każdy sklep internetowy operuje na trzech podstawowych narzędziach. Są to kolejno: wyszukiwanie, filtrowanie oraz sortowanie asortymentu. Z punktu widzenia użytkownika sklepu internetowego stanowią one podstawę, jeżeli chodzi o szybkie dotarcie do pożądanego produktu. Struktura filtrów oraz sortowania jest niezwykle ważna szczególnie w przypadku e-commerce, które dysponują dużą ilością towarów – w takiej sytuacji konkretna karta produktu w sklepie internetowym może stać się dla niego wręcz nieosiągalna. W związku z tym użytkownik może łatwo zniechęcić się i skorzystać z oferty konkurencji, która zaproponowała mu prostszą ścieżkę wyszukiwania. Jeżeli nie chcesz, by taki scenariusz się ziścił, sprawdź, co może zapewnić Ci stosowanie sortowania i filtracji na stronie!

Potencjał filtrów i sortowania

Odwiedzając sklep internetowy, potencjalny klient pragnie jak najszybciej odnaleźć to, czego aktualnie potrzebuje. Im więcej czasu mu to zajmuje, tym pewniejsze staje się, że finalnie porzuci swój koszyk bez dokonania zakupu. Witryna internetowa powinna więc umożliwiać mu zarówno sortowanie, jak i filtrowanie wyników wyszukiwania. Na czym polegają obie te funkcjonalności i dlaczego nie należy rezygnować z żadnej z nich?

Sortowanie produktów – co daje?

Zacznijmy od szerszego pojęcia, czyli sortowania. Polega ono na ułożeniu produktów z danej kategorii według narzuconych przez użytkownika kryteriów. Najczęściej towar można posortować rosnąco lub malejąco według:

  • nazwy,
  • trafności,
  • ceny,
  • ocen użytkowników,
  • popularności,
  • daty dodania.

Czym jest filtrowanie i dlaczego nie można mylić go z sortowaniem?

Z kolei filtrowanie produktów w sklepach internetowych to narzędzie, które jeszcze bardziej ma zmniejszyć wyniki wyszukiwania – a konkretnej ich ilość. Zastosowanie filtrów przyczynia się do zawężania ilości produktów z danej kategorii, dzięki czemu wyświetlana lista jest spójna z preferencjami użytkownika. Do najczęściej wykorzystywanych filtrów w e-commerce należą:

  • cena,
  • rozmiar,
  • rodzaj/kategoria,
  • kolor,
  • producent.

Choć mogłoby się wydawać, że już samo zastosowanie filtrów pozwoli użytkownikowi błyskawicznie odnaleźć na stronie pożądane produkty, z reguły najlepiej jest wspomóc wyszukiwanie za pomocą sortowania. Warto bowiem pamiętać, że może być ono stosowane także na już przefiltrowanych wynikach.

Pomimo tego, że zarówno filtry, jak i sortowanie mają na celu usprawnienie procesu zakupowego, w dalszym ciągu wielu właścicieli nie docenia ich potencjału. Sprawdźmy zatem, dlaczego posiadanie tych dwóch opcji w sklepie online jest takie ważne!

Dlaczego filtrowanie produktów w e-commerce jest ważne?

Głównym zadaniem filtrowania produktów w sklepie internetowym jest wyświetlanie wyników wyszukiwania najbardziej dopasowanych do potrzeb klienta. Jest to niezwykle ważne, ponieważ nadmiar prezentowanych opcji i możliwości może sparaliżować decyzję zakupową użytkownika. Dobrze zaprojektowane filtry wspomagają zatem nawigację po sklepie. Po dłuższym okresie czasu można również zauważyć, że mają pozytywny wpływ na konwersję. Stosowanie filtrów to także sposób na wypromowanie biznesu w sieci. Przyczyniają się one do wzmocnienia wewnętrznego linkowania, zapewniają lepszą widoczność strony (przez wzgląd na użycie fraz kluczowych) oraz wpływają na SEO sklepu online.

Filtry a nawigacja strony

Odpowiednio zoptymalizowany system filtrowania jest szczególnie przydatny wtedy, kiedy dodawanie produktów do sklepu internetowego odbywa się praktycznie na porządku dziennym i nie ogranicza się do kilku sztuk. W takim wypadku nawigacja po witrynie może okazać się nie lada wyzwaniem, dlatego też należy szczególną uwagę poświęcić dobrej organizacji drogi zakupowej, skracając ją do kilku prostych kroków.

Wpływ filtrów na konwersję

Filtrowanie na stronie przyczynia się do zwiększenia współczynnika konwersji w sklepie internetowym. Wynika to bezpośrednio z faktu, że użytkownicy, którzy szybko odnaleźli pożądany produkt, z reguły są zadowoleni z przebiegu całego procesu, przez co chętniej wracają po nowe produkty. Istnieje też większe prawdopodobieństwo, że przekażą pozytywną opinię innym klientom. Finalnie więc zastosowanie filtrowania w e-sklepie przyczynia się do wzrostu przychodów ze sprzedaży.

Filtry a personalizacja i UX sklepu

W trakcie tworzenia kategorii filtrowania warto przede wszystkim analizować potrzeby klientów, oferując im najbardziej dopasowane rozwiązania – jak choćby filtry tematyczne. Stosowanie filtrów tematycznych przyczynia się nie tylko do usprawnienia całego procesu wyszukiwania, ale też może stanowić czynnik wyróżniający na tle konkurencji z branży. Taki stan rzeczy z pewnością wpłynie pozytywnie na wrażenia, jakie użytkownik odczuje w trakcie poruszania się po stronie sklepu.

Filtrowanie produktów w sklepie internetowym – na co należy zwrócić uwagę?

System filtrowania strony w dużej mierze odpowiada za poprawę użyteczności e-sklepu, co ma zapobiegać sytuacji, w której klient opuści witrynę bez finalizacji zakupu. Projektując narzędzie filtracji, należy więc uwzględnić kilka bardzo istotnych elementów.

Prosta forma

Filtry w sklepie internetowym zawsze powinny przyjmować najprostszą możliwą formę. Dzięki temu każdy użytkownik może łatwo poruszać się po stronie, intuicyjnie odnajdując to, co dla niego najważniejsze.

Widoczność sekcji filtrów

W trakcie projektowania sklepu internetowego sekcję filtrów należy umieścić w widocznym miejscu. Dzięki temu będzie ona łatwo dostępna dla każdego klienta. W przeciwnym razie nie spełni swojej funkcji.

Możliwość wielokrotnego wyboru wartości filtrowania

W przypadku filtrowania najważniejsze jest dookreślenie parametrów, dzięki którym wyniki wyszukiwania zostaną zawężone do minimum. Nie należy jednak ograniczać wyboru wartości, jakie w tym celu może wykorzystać użytkownik. W każdej kategorii filtracji najlepiej więc umożliwić mu swobodne wyszukiwanie.

Łatwa zmiana kryteriów wyszukiwania

Łatwe aktywowanie filtrów produktów w sklepie internetowym to jedno. Zmiana kryteriów wyszukiwania to odmienna kwestia. Każdy klient powinien móc intuicyjnie zmienić lub usunąć wcześniej zastosowane filtry na każdym etapie korzystania z wyszukiwarki w sklepie.

Szczegóły filtrowania

Filtrowanie asortymentu w e-sklepie powinno być jak najbardziej szczegółowe. Warto więc zadbać o to, aby wyświetlane wyniki nie skupiały się na zbyt dużej grupie towarów. Jeżeli pomimo zastosowania filtrów w dalszym ciągu wyświetlane są liczne pozycje, konieczne może okazać się wprowadzenie dodatkowego podziału.

Wystawianie produktów w sklepie internetowym. W jaki sposób tworzyć filtry?

Filtrowanie strony internetowej powinno być tworzone w oparciu o uporządkowany i logiczny system wyszukiwania, który jednocześnie uwzględnia potrzeby współczesnego klienta. Aby tego dokonać, właściciel sklepu powinien odpowiedzieć sobie na trzy ważne pytania:

  1. jakie cechy danego produktu są najważniejsze z perspektywy klienta?
  2. jakich słów należy użyć, aby najlepiej przygotować opis produktów?
  3. które wartości filtrów są najczęściej wykorzystywane/preferowane przez użytkowników?

Dzięki temu projektując filtrowanie w sklepie internetowym, będzie on mógł zrobić to w sposób zgodny z oczekiwaniami klientów.

Gdzie umieścić funkcję filtrowania produktów w sklepie?

Sklepy internetowe z reguły różnią się między sobą wyglądem czy estetyką. W rzeczywistości jednak istnieją rzeczy, z którymi nie warto kombinować. Jedną z nich jest miejsce umieszczenia filtrów na stronie. Aby zwiększyć efektywność, najlepiej zrobić to w lewym lub prawym bocznym pasku (tzw. sidebar). Sekcję z filtracją można zastosować też na górze strony – tuż pod menu – lub na konkretnej karcie produktu. Przede wszystkim jednak należy zadbać o to, aby była ona zauważalna. Dzięki temu nawigacja po sklepie stanie się intuicyjna, a Ty zyskasz przychylność klientów!

Może Ci się spodobać