Technologia

Czy technologia wpływa na branżę e-commerce?

Technologia w e-commerce

Współcześnie konkurencyjność rynku e-commerce jest tak duża, że aby móc zająć na nim istotną pozycję, trzeba wyjść poza wszelkie standardowo przyjęte schematy. Atrakcyjna oferta skierowana do klientów, dobre jakościowo produkty czy tradycyjny sposób promowania marki to działania, które często bywają niewystarczające. Z tego właśnie powodu większość firm z branży łączą swój biznes z zaawansowaną technologią. Dlaczego rozwój e-handlu jest od niej wręcz uzależniony oraz jakie innowacyjne rozwiązania można zastosować w sklepie internetowym? Sprawdź razem z nami!

Od e-commerce 1.0. do 3.0. – czyli rozwój branży w pigułce

Pierwsze sklepy internetowe, które powstały kilkadziesiąt lat temu, zdecydowanie nie mają wiele wspólnego z tym, co obecnie ma do zaoferowania rynek handlu elektronicznego. Nowoczesne technologie całkowicie zmieniły oblicze e-handlu. Niemniej, jeśli chcemy zobaczyć ich wpływ na rozwój e-sklepów, to musimy cofnąć się do początków, czyli tak zwanego e-commerce 1.0. Był to czas, w którym dopiero odkrywano możliwości, jakie daje Internet, nie skupiając się na obsłudze i dobru klienta, a jedynie sprzedaży produktów. Sklepy internetowe działały więc dokładnie na tych samych zasadach, co ich tradycyjne odpowiedniki. Same zakupy zaś polegały na korespondencyjnym lub mailowym złożeniu zamówienia.

Na scenę wchodzi klient

Dostrzegając jednak liczne zalety sprzedaży online oraz rosnące zainteresowanie tą formą działalności wśród użytkowników sieci, właściciele sklepów internetowych postanowili wyjść poza tradycyjny model kupna-sprzedaży, zwracając się w stronę swojego klienta. Rozpoczęła się więc era e-commerce 2.0., która przede wszystkim opierała się na budowaniu doświadczenia sprzedażowego, które miało na dobre oddzielić e-handel od handlu stacjonarnego. Istotnym punktem stało się również zaangażowanie klientów w proces zakupowy.

Nowe technologie, nowa era

Wraz ze wdrażaniem coraz to nowszych technologii, w internetowym biznesie zaczęła rządzić wszechobecna cyfryzacja. E-commerce 3.0. opiera swoje działania przede wszystkim na potencjalne urządzeń mobilnych, wielokanałowości czy nowoczesnych metodach promocji w Internecie. Ponadto na pierwszym miejscu stawiany jest konsument i chęć zaspokojenia jego bieżących potrzeb. Udoskonaleniu ulegają również wszelkie procesy, które pojawiły się w poprzednich modelach – m.in. płatności bezgotówkowe czy uproszczenie ścieżki zakupowej. Coraz większą popularnością cieszy się również rozszerzanie działalności na rynki zagraniczne.

Rozwój branży e-commerce. Jak będzie wyglądać sytuacja w kolejnych latach?

Przewidywalnie kolejne lata przyniosą kolejne innowacyjne rozwiązania, tym samym przekształcając dotychczas znany model 3.0. w ulepszoną wersję e-commerce 4.0. Prawdopodobnie będzie on w pełni korzystał z możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja, oferując klientom możliwość bezkontaktowej sprzedaży, opartej na automatyzacji, a także wpływając na rozwój aplikacji zakupowych. Dodatkowo przewiduje się, że jednym z najważniejszych czynników technologicznych stanie się rzeczywistość wirtualna, której to zastosowanie ma przyczyniać się do ułatwienia podejmowania decyzji zakupowej.

Największe wyzwania technologiczne branży e-commerce

Nie da się ukryć, że dynamiczny rozwój, jakim charakteryzuje się branża e-commerce, idzie w parze z rozwojem nowych technologii. Postęp technologiczny sprawia, że sprzedaż internetowa staje się bardziej przystępna dla konsumenta, często pomagając mu przekroczyć pewne bariery, z jakimi musi zmierzyć się w trakcie dokonywania zakupu. Z tego też względu oczekiwania, jakie mają współcześni klienci, względem firm działających w e-handlu są coraz bardziej wygórowane. Przebierają oni w proponowanych produktach, ofertach i decydują, który e-sklep jest dla nich najlepszy. Obecnie właściciele e-sklepów muszą zapewnić wygodę w postaci szybkich dostaw, preferowanych form płatności, stałej dostępności produktów czy możliwości wprowadzenia zmian w zamówieniu. Wszystko to, aby zadowolić klienta. Nie mniej pojawia się pytanie, jakim wyzwaniom muszą jeszcze sprostać e-sklepy, jeżeli chodzi o technologię?

Automatyzacja i nowoczesne rozwiązania IT

Era e-commerce 4.0. przede wszystkim opiera się na automatyzacji i innowacjach technologicznych z zakresu informatycznego. Największe wyzwanie stanowi więc wdrażanie rozwiązań IT, które będą opierały działanie sklepu internetowego na nowoczesnym oprogramowaniu, wykorzystującym potencjał sztucznej inteligencji. Automatyzacja ma zaś ułatwiać zakupy, czyniąc je bardziej przystępnymi dla każdego użytkownika Internetu. Dzięki temu wszelkie procesy zostaną zoptymalizowane, koszty zaś zredukowane, co przyczyni się do wzrostu zysków oraz zadowolenia klienta.

Urządzenia mobilne

Niezaprzeczalnie smartfony powoli zaczynają wypierać pozostałe urządzenia, na których użytkownicy dokonują zakupów. Dlatego też wyzwaniem stawianym przed właścicielami e-commerce jest dostosowanie sklepów internetowych do urządzeń mobilnych. Klienci potrzebują przede wszystkim przyjaznego interfejsu oraz bezproblemowego działania odwiedzanej witryny. Rozwiązaniem, które cieszy się coraz większą popularnością, jest także korzystanie z dedykowanych aplikacji mobilnych, co niejako wymusza na przedsiębiorcach jej stworzenie. Oprócz konieczności dostosowania e-sklepu pod potrzeby mobilnego klienta wyzwaniem może okazać się również nowoczesny standard sieci komórkowej 5G. Dzięki niemu urządzenia mobilne zyskują lepszy dostęp do Internetu, a co za tym idzie, usprawniają i przyśpieszają cały proces dokonywania zakupów przez użytkowników. Technologia mobilna może sprawić, że sklep internetowy poprawi swoją produktywność i wydajność, dlatego warto w nią inwestować.

Transakcje bezgotówkowe

W ciągu ostatnich lat zauważalna stała się rywalizacja pomiędzy nowoczesnymi transakcjami bezgotówkowymi a tradycyjnymi płatnościami gotówkowymi. Niewątpliwie przyszłość należy do tych pierwszych, dlatego osoby działające w e-commerce, nie mogą traktować tej kwestii po macoszemu. Kupujący przez Internet najchętniej wybierają metody płatności: online (czyli tak zwane szybkie przelewy internetowe), kartą oraz BLIKiem. Dynamiczną tendencję wzrostową odnotowują także płatności Google Pay i Apple Pay. Osoby pragnące prowadzić swoją działalność w myśl rozwoju nowych technologii, powinny więc na bieżąco wdrażać innowację do swojego sklepu online i muszą oni oferować różnorodne formy płatności w swoim sklepie.

Zaawansowana obsługa klienta

W końcu wyzwaniem stawianym przed branżą e-commerce jest zaawansowana obsługa klienta, oparta o doświadczenia konsumentów – czyli UX. Aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku, właściciele muszą stawiać na skuteczną komunikację z klientami, wielokanałową obsługę, ukierunkowanie na potrzeby klienta oraz utrzymywanie stałych kontaktów z użytkownikami. Warto pamiętać, że w dzisiejszych czasach wystarczy jedno złe doświadczenie ze sklepem, aby na dobre przekreślić zainteresowanie klienta daną marką – w końcu ma on ogromny wybór wśród konkurencji! Aby tego uniknąć, warto więc zawierzyć działania nowym technologiom, które mają na celu poprawę doświadczeń użytkowników e-commerce.

Rozwiązania technologiczne a rozwój e-commerce – podążaj za duchem czasu!

Gdyby nie nowoczesne technologie, współczesna branża e-commerce z pewnością nie osiągnęłaby aż tak wielkiej popularności. Współczesne firmy w doskonały sposób potrafią zintegrować wszelkie procesy zachodzące w działalności, aby móc wykorzystać potencjał automatyzacji, cyfryzacji oraz informatyzacji. Warto jednak pamiętać, że wraz z postępem technologicznym, proponowane rozwiązania będą ulegać zmianom. Jeżeli więc chcesz rozwijać się zgodnie z duchem nowoczesności, pozostać czujny na wyzwania, jakie postawi przed Tobą rynek!

Może Ci się spodobać